ŠKODA KAROQ -mallille viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä

7. listopadu 2017
ŠKODA KAROQ -mallille viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä

› ŠKODA Karoqin aktiivinen ja passiivinen turvallisuus erinomaisella tasolla

› Aikuisten matkustajien suojasta testituloksena 93 %

› ŠKODA KAROQ on jo Škodan toinen vuonna 2017 täydet viisi tähteä saanut automalli

› Kaikki seitsemän ŠKODA-mallia ovat yltäneet viiteen tähteen

Mladá Boleslav 8. marraskuuta 2017. Riippumaton European New Car Assessment Program (Euro NCAP) -tutkimuslaitos on testannut ŠKODA Karoqin. Kompaktikokoluokan Karoq-katumaasturi sai turvallisuudesta täydet viisi tähteä ja on yksi luokkansa turvallisimmista.

Euro NCAP antoi aikuisten matkustajien suojasta erinomaisen tuloksen 93 %. Lisäksi Euro NCAP nosti esiin kaularangan hyvän suojauksen peräänajokolareissa. Kompaktikokoluokan katumaasturin hätäjarrujärjestelmä toimi luotettavasti kaupunkiajonopeuksissa ja pystyi testissä estämään lähes kaikki törmäykset. Euro NCAP antoi täydet pisteet myös jalankulkijan jalkojen suojauksesta. Kompakti katumaasturimalli suojasi törmäyksessä hyvin myös jalankulkijan päätä.

Kodiaqin jälkeen KAROQ on jo toinen ŠKODA-automalli, joka vuonna 2017 on saanut täydet viisi tähteä. ŠKODA on tällä hetkellä yksi harvoista autonvalmistajista, jonka malliston jokainen automalli on Euro NCAP -testissä saanut viisi tähteä.

Karoqin erinomainen passiivinen turvallisuus perustuu korin hyvään vääntölujuuteen, kookkaisiin muodonmuutosvyöhykkeisiin ja matkustamo-osan vankkaan rakenteeseen sekä suurlujuus- ja ultrasuurlujuusterästen käyttöön korin rakenteissa kuten kynnyspalkeissa. Lisäksi autossa on vakiona seitsemän turvatyynyä: kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, etusivuturvatyynyt ja ikkunaturvatyynyt sekä kuljettajan polviturvatyyny. Lastenistuimet voidaan kiinnittää Isofix-kiinnikkeisiin ja Top Tether -yläkiinnitysvöillä, ja tällainen kiinnitys on mahdollista myös etumatkustajan istuimeen. Erityiset WOKS-pääntuet pienentävät peräänajokolarissa kuljettajan ja etumatkustajan pään piiskaniskuliikkeen aiheuttamaa kaularankavammavaaraa. Törmäysvaaran uhatessa ennakoiva turvajärjestelmä kiristää etuturvavyöt ja sulkee sivuikkunat sekä kattoluukun. Tämä järjestelmä on Karoqin vakiovaruste monissa maissa.

ŠKODA Karoqissa on useita kameroita sekä tutkaan ja tunnistimiin perustuvia kuljettajan avustinjärjestelmiä. Etututkaan perustuva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assistant, joka sisältää myös jalankulkijat tunnistavan kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen, auttaa välttämään törmäykset jalankulkijoiden kanssa. Peruutusjarruavustin ja peruutusavustin avustavat kuljettajaa paikoissa, joissa rajoittuneen näkyvyyden vuoksi vaaroja saattaa jäädä katseelta piiloon.

Muita ŠKODA Karoqin turvallisuusvarusteita ovat mukautuva, turvavälin säilyttävä vakionopeuden säädin, kaista-avustin, kameraan perustuva liikennemerkkien tunnistus, hätäpuhelutoiminto, liikenneruuhka-avustin ja kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä.

Euro NCAP on Euroopan maiden liikenneministeriöiden, autoliittojen ja vakuutusyhtiöiden yhdistys, jonka kotipaikka on Belgiassa. Yhdistys suorittaa uusien automallien törmäystestejä ja arvostelee testiensä sekä autojen turvavarustelun perusteella autojen turvallisuuden. Euro NCAP on perustettu vuonna 1997. Viime vuosina törmäystestimenetelmät ovat jatkuvasti tiukentuneet. Nykyään testit käsittävät useita erityyppisiä törmäystilanteita. Alun perin arvostelu perustui vain törmäystestien tuloksiin, mutta nykyään myös aktiiviset turvajärjestelmät sisältyvät arvosteluperusteisiin.

Tuoreimmat uutiset