Virallinen lausunto
Euroopan televiestintäviranomaiset aloittavat asteittaisen 2G/3G-verkkojen alasajon 2026 alkaen. Televiestintäviranomaisten päätöksiin perustuen, jotka ovat Škoda Auto -yrityksen hallinnan ulkopuolella, Škoda Auto pyrkii minimoimaan asiakkaisiinsa kohdistuvat vaikutukset. Sveitsi, Ruotsi ja Islanti aloittavat alasajon 1.1.2026 alkaen, jonka jälkeen loput Euroopan maista seuraavat 2029 ja myöhemmin. Škoda Auto varustaa uusimmat automallistonsa LTE- ja muilla kehittyneillä tekniikoilla tukeakseen siirtymää 4G/LTE-verkkoihin. Silti jotkin Škoda Connect -palvelut, kuten Škoda Ajoturva -puhelu, Auton kuntoraportti, Löydä autosi, ja Auton tila, ovat edelleen riippuvaisia 2G/3G-verkoista joissakin automalleissa.
Škoda Connect -palvelut
Škoda on jo kehittänyt ratkaisun osaan vaikutuksen alaisista automalleista, jotta Škoda Connect -palvelujen toiminnan jatkuminen voidaan taata 2G/3G-verkkojen alasajon jälkeen. Tätä ratkaisua tullaan soveltamaan niin sanottuihin MOD3* pre-UNECE- ja MOD4 pre-UNECE-automalleihin (katso liitteenä oleva taulukko) ja se tulee saataville Over-the-Air-päivityksenä tai valtuutetussa Škoda Service -merkkihuollossa tehtävänä päivityksenä.
On suositeltavaa päivittää ohjelmisto ennen 2G/3G-alasajoa Over-the-Air-tekniikalla (jos auto tukee Over-the-Air-päivityksiä). Jos tämä ei ole mahdollista, ainoa keino on tehdä päivitys valtuutetussa Škoda Service -merkkihuollossa. Asiakkaat voivat tarkastaa autonsa tuotantoajankohdan ja sitä kautta selvittää sovellettavan päivitystavan**. MOD2-autojen omistajat (katso liitteenä oleva taulukko) eivät voi enää käyttää Škoda Connect -palveluja (pois lukien Infotainment Online) 2G/3G-verkkojen alasajon jälkeen, sillä päivitys ei ole teknisesti mahdollista.
Hätäpuhelu
2G/3G-alasajo vaikuttaa myös MOD2-autojen hätäpuhelutoimintoon. Valitettavasti korjausta ei ole saatavilla näihin autoihin niiden vanhentuneen tekniikan takia.
Huomaathan, että nämä tiedot voivat vaihdella markkinakohtaisesti. Jos haluat lisätietoja, olethan yhteydessä Škoda Asiakaspalveluun tai valtuutettuun Škoda Service -merkkihuoltoon.
Škoda-mallit, joihin 2G/3G-alasajo vaikuttaa
Klikkaa Lataa-painiketta nähdäksesi mallit, joihin 2G/3G-verkkojen alasajo vaikuttaa
*MOD = Mobile Online Dienste, auton online-palvelujen sukupolvi
**Voit varmistaa palvelujen saatavuuden autoosi valmistusajankohdan mukaan Saatavuusluettelosta. Valmistusajankohta on löydettävissä esimerkiksi auton CoC-todistuksesta. '
