ŠKODA G-TEC -kaasumalleilla taloudellisemmin

ŠKODA G-TEC -kaasumalleilla taloudellisemmin

ŠKODA G-TEC -kaasumalleilla taloudellisemmin

13. 3. 2020

Mladá Boleslav 13. maaliskuuta 2020. Kaasuauto on useissa Euroopan maissa hyvin tunnettu, taloudellinen ja ympäristövastuullinen vaihtoehto. ŠKODA-malliston OCTAVIA COMBI G-TEC on Suomen myydyin kaasuauto* ja tämän osuus OCTAVIA-myynnistä on ollut parhaimmillaan jopa 20 prosenttia. Tämän vuoden jälkipuoliskolla esiteltävän täysin uuden ŠKODA OCTAVIA G-TEC -kaasuhybridin ja jo myynnissä olevien ŠKODA SCALA- ja KAMIQ G-TEC -kaasuhybridien suorat CO2-päästöt ovat noin 25 prosenttia pienemmät kuin vastaavan perinteisen bensiinimoottoriauton. Biometaanikaasulla voidaan päästä jopa 90-prosenttisesti hiilineutraaliin ajamiseen, ja synteettistä kaasua käyttämällä täysin hiilineutraaliin ajamiseen. G-TEC-mallit soveltuvat erinomaisesti tavalliseen jokapäiväiseen ajoon. Kaikkien ŠKODA-automallien tapaan niistä löytyvät Simply Clever -ratkaisut, ja ne ihastuttavat mukavuudellaan ja hyvillä ajo-ominaisuuksillaan. SCALA-, KAMIQ- ja OCTAVIA-mallistojen GTEC-kaasuhybridit tulevat pysymään Škodan valikoimassa useita vuosia.

› Biokaasulla 90-prosenttisen hiilineutraalia tai synteettisellä kaasulla täysin hiilineutraalia ajamista
› Polttoainekustannukset jopa 40‒50 prosenttia pienemmät kuin bensiini- tai dieselautolla
› ŠKODA SCALA, KAMIQ ja OCTAVIA saatavissa G-TEC-kaasuhybridinä

Bensiiniin ja dieseliin verrattuna paineistettu maakaasu (CNG) palaa puhtaammin, ja sen energiasisältö on suurempi. Kaasun tankkaaminen on yhtä helppoa ja nopeaa kuin polttonesteenkin, ja kaasuasemaverkosto on varsin kattava. Kaasuasemien verkosto Euroopassa laajenee jatkuvasti. 

Suuremmat kaasusäiliöt riittävät pitkään toimintamatkaan
ŠKODA G-TEC -malleissa SCALA ja KAMIQ sekä täysin uudessa OCTAVIA-mallissa on aiemman sukupolven kaasuautoja suuremmat kaasusäiliöt. Niiden ansiosta valtaosa pitkistäkin matkoista voidaan ajaa ympäristövastuullisemmin ja taloudellisemmin kaasulla. Lisänä oleva yhdeksän litran bensiinisäiliö varmistaa liikkumisen alueilla, joissa kaasuasemia ei ole riittävän tiheässä. Kaasumalliensa suunnittelussa ŠKODA AUTO on erityisesti panostanut siihen, että autoilla voidaan ajaa mahdollisimman paljon pelkästään bio- tai maakaasulla.

Bensiiniin verrattuna maakaasun käyttäminen pienentää auton CO2-päästöä noin 25 prosentilla. Lisäämällä kasviperäisen tai jäteperäisen biokaasun osuutta maakaasussa pystytään päästöä pienentämään jopa 90 prosentilla eli lähestytään täyttä hiilineutraaliutta. Täyteen hiilineutraaliuteen päästään käyttämällä polttoaineena synteettistä metaanikaasua, joka on valmistettu uusiutuvasta energiasta aurinko- tai tuulisähköä käyttäen. Tämä tekniikka on toistaiseksi vielä kehitysvaiheessa.

Merkittävästi pienemmät polttoainekustannukset
Paineistetussa maakaasussa (CNG) on enemmän energiaa kuin bensiinissä tai dieselöljyssä, ja se on hinnaltaan halvempaa. Siten ajamisen polttoainekulut ovat merkittävästi pienemmät.

Täysin uusi ŠKODA OCTAVIA G-TEC tulee myyntiin tämän vuoden loppupuoliskolla. Tässä mallissa on 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI-moottori teholtaan 96 kW (130 hv), ja sillä auto liikkuu varsin pirteästi. Kolmen kaasusäiliön yhteistilavuus on 17,3 kiloa. Tällä kaasumäärällä auto voi yltää jopa 480 kilometrin toimintamatkaan pelkästään kaasulla ajettaessa. SCALA G-TEC- ja KAMIQ GTEC -kaasuhybridien 1.0 TSI -moottorin teho on 66 kW (90 hv). Näissä kahdessa automallissa on kolme kaasusäiliötä yhteistilavuudeltaan 13,8 kiloa – sillä SCALA ja KAMIQ liikkuvat pelkästään kaasulla jopa 350-400 kilometriä.

G-TEC-moottorit suunniteltu erityisesti kaasun käyttöön
Tavalliseen bensiinimoottoriin verrattuna 1.0 G-TEC -moottorissa on erilaiset imu- ja pakoventtiilinokat, sylinterinkansi ja imusarja sekä kaasun suihkuttamiseen soveltuvat suihkutusventtiilit ja erityisen kuumankestävät pakoventtiilit. Elektroninen säädin alentaa kaasun painetta kahdessa vaiheessa: Ensimmäisessä vaiheessa kaasusäiliöiden 200 baarin paine lasketaan mekaanisella kuristuksella noin 20 baariin, ja toisessa vaiheessa paine lasketaan kaasun matalapainepiirissä olevalla magneettiventtiilillä 9‒5 baarin järjestelmäpaineeseen. Uudessa 1.5 G-TEC -moottorissa on vastaavat erot bensiinimoottoriin verrattuna. Tämän uuden moottorin puristussuhde on korkeampi (12,5:1), ja siinä käytetään Miller-työkiertoa: imuventtiilit pysyvät puristustahdissa hieman tavallista pitempään auki. Säädeltävillä johdinsiivillä varustettu pakokaasuahdin tuottaa moottorin käyttötilanteeseen sopivan ahtopaineen nopeasti.

*Lähde: liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, henkilöautojen ensirekisteröinnit 1-12/2019. Tietojen tekninen toimitus: Bisnode Marketing Oy, PL 136, 00521 Helsinki.