Lähes unohdettuja malleja ŠKODA AUTON 125-vuotisen historian varrelta: omnibussit ja tavarankuljetusautot ‘Černá Hora-Montenegro’

6. dubna 2020
Mladá Boleslav 6. huhtikuuta 2020. Ainutlaatuiset haasteet vaativat ainutlaatuisia ratkaisuja. Tämä viisaus päti silloinkin, kun Montenegron ruhtinaskunta alkoi etsiä matkustajien ja tavaroiden kuljettamisen reittiliikenteeseen soveltuvia hyötyajoneuvoja jo vuonna 1907. Laurin & Klement -tehdas tarjosi tarpeisiin sittemmin nimellä ‘Černá Hora-Montenegro’ tunnettuja omnibusseja ja tavarankuljetusajoneuvoja vuonna 1908. Ajoneuvon pituus oli vain 3,69 metriä ja leveys 1,60 metriä, joten ne olivat kooltaan erittäin kompakteja. Silti niillä pystyi kuljettamaan jopa 12 matkustajaa tai 4,8 kuutiometriä rahtitavaraa. Kantavuutta oli 900 kiloa ja perävaunussa lisää 1 500 kiloa.

› Uudessa muistelusarjassa esitellään vähemmän tunnettuja kulkuvälineitä Škodan historiasta
› Erikoismallit kapeille vuoristoteille: L&K:n E-tyypin kompaktit ja ketterät ‘Černá Hora-Montenegro’ -hyötyajoneuvot (1908) vakuuttivat toimivuudella ja erinomaisella tilankäytöllä

Yksi L&K:n menestyksen salaisuuksista oli aina ns. avaimet käteen -käyttövalmis ajoneuvo. Se koski myös hyötyajoneuvoja, joita Václav Klementin ja Václav Laurinin vuonna 1895 alun perin polkupyöräkorjaamoksi perustama yritys alkoi valmistaa varsin pian. Jo vuoteen 1907 mennessä heidän yrityksestään oli kasvanut Itävalta-Unkarin keisarikunnan suurin autonvalmistaja, jonka tuotteista 70 prosenttia vietiin ulkomaille.

Siksi ei ollut mitenkään yllättävää, että L&K sai tarjouspyynnön Montenegrosta. Itäisessä Etelä-Euroopassa sijaitseva ruhtinaskunta halusi rahdin ja matkustajien kuljettamiseen soveltuvia ajoneuvoja postireiteille Podgoricasta pääkaupunki Cetinjeen, nykyisen Slovakian Nikšićiin ja Plavnicaan sekä Cetinjestä Kotorin satamaan Adrianmeren rannalla. Tarjouskilpailun voittaja sai yksinoikeussopimuksen koko ruhtinaskunnan alueelle 15 vuoden ajaksi. Laurin & Klementin ohella tarjouskilpailussa oli mukana italialaisia ajoneuvovalmistajia.

Kyseessä oli varsin vaativa haaste, minkä L&K:n pääjohtaja Václav Klement havaitsi käydessään Montenegrossa paikanpäällä: Balkanin maan vuoristoisten syrjäseutujen kapeilla teillä oli jyrkkiä ylä- ja alamäkiä sekä valtavasti erittäin tiukkoja mutkia. Maisemallisesti kauniit reitit vaativat aivan erityisiä ajoneuvoja.

Lue koko artikkeli ŠKODA Magazinessa

Tuoreimmat uutiset