ŠKODA VISION X: urbaani crossover-konseptiauto Geneven autonäyttelyssä 2018

5. března 2018
ŠKODA antaa esimakua automallistonsa tulevasta kehityksestä esittelemällä hybridikonseptiauton ŠKODA VISION X.

ULKOPUOLI

ŠKODA VISION X on ulkomitoiltaan ja mittasuhteiltaan aktiiviseen, urbaaniin elämäntyyliin erinomaisesti sopiva. Tarkkalinjaisuus ja pintojen selkeys leimaavat ja korostavat FlexGreen-erikoisvärisen hybridikonseptiauton muotoilua. Sporttisuutta tuo mukaan antrasiitinvärinen katto. Huomiota herättävät puskurit, dominoivat kylkihelmat, kookas panoraamalasikatto ja 20-tuumaiset kevytmetallivanteet väkevöittävät ulkonäköä.

SISÄTILAT

ŠKODA VISION X -konseptiauton sisätiloissa on toteutettu täysin uusi muotokieli. Leveä, ergonomisesti muotoiltu kojelauta ja siinä vapaasti seisova värinäyttö hallitsevat sisätilojen visuaalista ilmettä. Tietoviihde- ja liitettävyyspalveluihin pääsee näytön kautta nopeasti ja intuitiivisen helposti käsiksi. Valaistut, kristallilasista leikatut elementit yhdessä värinäytön kanssa luovat sisätiloihin hienostuneet valaistusefektit.

TEKNOLOGIA

Tämän FlexGreen-erikoisvärimaalatun urbaanin crossover-mallin voimalinjassa on kaasu- ja bensiinimoottorin ohella kaksi sähkömoottoria. Uusi tekniikka mahdollistaa CO2-päästöksi vain 89 g/km.

Polttomoottorina on erityisesti maa/biokaasulle suunniteltu 1,5-litrainen nelisylinterinen, pakokaasuahdettu TSI G-TEC -moottori, jonka teho on 96 kW (130 hv) ja suurin vääntö 250 Nm.

Kahdesta maakaasusäiliöstä toinen sijaitsee takaistuimen alla ja toinen taka-akselin takapuolella. CNG-moottorin voima välittyy etupyörille ja sähkömoottorin takapyörille. Sähkömoottori kytkeytyy toimintaan tarvittaessa – tuomaan lisävoimaa liikkeelle lähdettäessä (tehostustoiminto) tai tarjoamaan lisää vetopitoa liukkaalla tai pehmeällä pinnalla tai maastossa ajettaessa. Sähkömoottorin kompaktikokoinen energiavaraajayksikkö riittää jopa kahden kilometrin ajoon pelkällä sähköllä.

VISION X on Škodan ensimmäinen nelivetoauto, jossa ei ole taka-akselille johtavaa nivelakselia. Tällä ratkaisulla on selviä etuja: Auton pienempi massa merkitsee automaattisesti pienempää kulutusta. Lisäksi sähkömoottori käynnistyy vain tarvittaessa. CNG-moottoria tukee kaksi sähkömoottoria. Nelivetovoimalinja muodostuu polttomoottorista, jonka yhteydessä on kahdesta sähkömoottorista toinen hihnakäyttöisenä käynnistingeneraattorina (BSG). Toinen sähkömoottori on asennettu taka-akseliin, ja se saa virtansa 48 voltin litiumioniakkujärjestelmästä.

Litiumioniakku latautuu ajon aikana: jarrutettaessa ja rullattaessa VISION X muuntaa liike-energian sähköenergiaksi, jota myöhemmin käytetään auton liikuttamiseen. Sähkömoottorin suurin vääntö 70 Nm on käytettävissä lähdettäessä liikkeelle. Sähkömoottori parantaa selvästi auton kiihtyvyyttä paikaltaan ja kiihdytyksissä ajon aikana. Ajossa latautuvan akun etuja ovat pieni paino ja suuri kapasiteetti.

Kahden moottorin avulla ŠKODA VISION X kiihtyy 9,3 sekunnissa nollasta nopeuteen 100 km/h ja yltää huippunopeuteen 200 km/h.

ŠKODA VISION X esitellään yleisölle Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä 2018.

Tuoreimmat uutiset