ŠKODA ENYAQ

ŠKODA ENYAQ

ŠKODA ENYAQ

13. 8. 2020

ŠKODA julkistaa Prahassa 1. syyskuuta 2020 ensimmäisen täyssähkö-katumaasturimallinsa. ENYAQ iV merkitsee Škodalle uuden aikakauden alkua, ja myös muotoilussa ŠKODA ottaa tämän automallin myötä uuden suunnan.

ŠKODA ENYAQ iV:n ensiesittely Prahassa 1. syyskuuta Siluettikuva antaa esimakua Škodan uudesta täyssähkö-katumaasturista

ŠKODA julkistaa Prahassa 1. syyskuuta 2020 ensimmäisen täyssähkö-katumaasturimallinsa. ENYAQ iV merkitsee Škodalle uuden aikakauden alkua, ja myös muotoilussa ŠKODA ottaa tämän automallin myötä uuden suunnan. Muotoilun tunteita herättävät linjat ja tasapainoiset, dynaamiset mittasuhteet yhdistyvät Volkswagen-konsernin skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuvassa Škodan ensimmäisessä autossa reiluihin sisätiloihin ja ympäristövastuullisen ajamisen elämykseen. 

Kiitos, haluan pysyä ajan hermolla

Oletko kiinnostunut ensimmäisten joukossa saamaan viimeisintä tietoa aivan uuteen ŠKODA Enyaq -malliin liittyvistä tapahtumista ja uutisista? Kirjaa tietosi, niin lähetämme sinulle jatkossa aina tuoreet uutiset suoraan sähköpostiisi.

Škodan ulkopuolen valojen pääsuunnittelija Petr Nevřela kertoo haastattelussa uuden ENYAQ iV:n ajovalojen piirteitä

NYAQ iV on Škodan ensimmäinen sähköautojen skaalautuvaan perustekniikkaan (MEB) pohjautuva auto. Miten sen ajovalojen muotoilu on muuttunut aiempiin automalleihin verrattuna?

Petr Nevřela: Škodan nykyisen muotokielen piirteet olemme jo ottaneet mukaan SCALA- ja KAMIQ-mallien sekä uuden neljännen sukupolven OCTAVIA-mallin ajovaloissa. Kaikissa näissä viimeisen puolentoista vuoden aikana esitellyissä automalleissa ajovaloyksiköt ovat aiempia matalammat, mikä luo dynaamisen vaikutelman. KAMIQ-mallissa säväyttävät lisäksi ajovalojen yläpuolelle sijoitetut päivävalot. Ja nykyisestä muotokielestä tutut kristallimaiset elementit löytyvät myös ajovaloista. ENYAQ iV:ssä me olemme jatkaneet tätä suuntausta ja jalostaneet yksityiskohtia kuten ohentaneet päivävaloja, joilla nyt on kuin hennot silmäripset, ja antaneet ajovalojen LED-moduuleille uuden kahdeksankulmaisen muodon. Keulan uudet valoyksiköt ja uudet takavaloyksiköt korostavat uuden ENYAQ iV:n innovatiivista luonnetta.

Kuinka kauan keulan ja perän valojen suunnitteluprosessi kestää?

Nevřela: Muotoilun kehittäminen on dynaaminen prosessi, jossa teemme tiivistä yhteistyötä automallin ulkopuolen muotoilun ja sisätilan valojen suunnittelun tiimien kanssa. Ennen päätösten tekemistä pohdimme tarkasti, millaiset ideat on mahdollista toteuttaa. Kaiken kaikkiaan prosessiin saattaa kulua puolesta vuodesta vuoteen.

Mikä Teillä on ollut näiden uusien ajo- ja takavalojen innoituksen lähteenä?

Nevřela: ŠKODA on ylpeä pystyessään autoissa ilmentämään perinteisen böömiläisen kristallinvalmistuksen piirteitä ja antamaan niille oman tulkintansa. Erittäin tarkat linjat, geometrinen sijoittelu ja poikkeuksellisen kirkkaat lasipinnat ovat kiehtovia ja valo-olosuhteista ja katsomiskulmasta riippuen kuin jatkuvasti vaihtelevia. Me voimme käyttää sitä pohjana valoefektien toteuttamisessa; esimerkiksi kolmiulotteisissa takavaloissa, joissa valo syntyy ohuilla valonauhoilla.

Mitä uuden ENYAQ iV:n ajovalot mielestänne ensisijaisesti ilmentävät?

Nevřela: ENYAQ iV:n valografiikka on tervetuloa-henkinen ja ystävällinen heti ensi katsomalla, kun taasen ajovaloyksiköillä on erittäin dynaaminen ja moderni ilme. Lisäksi innovatiivinen LED-tekniikka omalta osaltaan korostaa tämän ensimmäisen täyssähkö-katumaasturimme ympäristövastuullista kokonaisuutta.

Škodan ulkopuolen muotoilusta vastaava johtaja Karl Neuhold kertoo videohaastattelussa uuden katumaasturimallin muotoilukohokohdista

ENYAQ iV on Škodan ensimmäinen sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva auto. Miten Škodan muotokieli on vaikuttanut tämän automallin syntyyn?

Karl Neuhold: ENYAQ iV -mallin muotoilu ammentaa tunteita herättävästä ŠKODA-muotokielestä, joka liittää toisiinsa myös mallit SCALA, KAMIQ ja uusi neljännen sukupolven OCTAVIA. Myös ENYAQ iV:n muodoissa näkyvät veistokselliset linjat, selkeät pinnat sekä böömiläisestä kristallinhionnasta periytyvät elementit. Auton mittasuhteet kuitenkin poikkeavat muista katumaasturimalleistamme: ENYAQ iV:ssä on lyhyempi keula ja pitkäksi vedetty kattolinja. Näin syntyy erittäin dynaaminen kokonaisilme.

Miten kiteyttäisitte Škodan ensimmäisen pelkästään täyssähköautoksi suunnitellun auton muotoilun muutamalla sanalla?

Neuhold: ENYAQ iV:n muotoilu on progressiivinen, tasapainoinen ja itsevarma. Korin uudet mittasuhteet luovat erityistä dynamiikkaa ja mahdollistavat suuret sisätilat. Kookkaat pyörät ja reilu maavara tuovat ilmeeseen katumaastureille ominaista vahvuutta.

Mitä pidätte ENYAQ iV -mallin muotoilun kohokohtana?

Neuhold: Ehdottomasti keulaa. Tietoisesti tuomme myös sähköautoihimme erottuvan ŠKODA-jäähdytinsäleikön, joka on automerkkiimme oleellisesti kuuluva ja välittömästi tunnistettava yksityiskohta. ENYAQ iV:ssä se on siirretty eteenpäin ja pystympään asentoon, mikä tehostaa keulailmeen voimaa. Myös Matrix LED -ajovaloyksiköt ja päiväajovaloyksiköt ovat erityisiä katseenvangitsijoita keulassa.

Mitkä mielestänne ovat sähköautojen MEB-perustekniikan auton ja perinteisellä polttomoottorilla varustetun auton oleellisimmat erot?

Neuhold: Niiden eroihin lukeutuvat auton korkeus sekä keulan ja perän ylitykset. Tilansäästösyistä MEB-perustekniikan auton akusto on sijoitettu auton pohjarakenteeseen, minkä seurauksena kori on hiukan korkeampi. Kuitenkin pitempi akseliväli osaltaan pienentää korkeutta visuaalisesti. Sähköauton eri komponentit vievät vähemmän tilaa kuin polttomoottoriauton komponentit, joten keulan ja perän ylityksistä voidaan tehdä lyhyemmät. ENYAQ iV:n kori on pitemmäksi venytetty ja erittäin aerodynaaminen, mikä parantaa myös auton toimintamatkaa. Ilmanvastuskerroin cw 0,27 on tämän kokoiselle katumaasturille hyvä.

Mikä mielestänne tekee ENYAQ iV -mallista aidosti Škodan?

Neuhold: ENYAQ iV:ssä yhdistyvät kaikki Škoda-automalleille ominaiset piirteet ja vahvuudet. Tämä uusi automalli on tärkeä askel kohti Škodan kestävän kehityksen tulevaisuutta. Siinä kohtaavat väljät sisätilat, monipuolisuus ja nerokkaat ideat sekä yllättävät, näppärät ominaisuudet. Se soveltuu perheautoksi, aktiivisen elämäntyylin ihmisille sekä pitempiäkin matkoja ajaville. Se on oiva valinta jokapäiväiseen ajoon.

ENYAQ iV -mallin sivukuva paljastaa Škodan uutuuden mittasuhteet. Lyhyt keula ja pitkäksi vedetty katto luovat dynaamisen ulkonäön ja mahdollistavat samalla Škodalle tyypillisen reilut sisätilat. Uuden katumaasturin sisätilat ovat ŠKODA KODIAQ -mallin luokkaa, vaikka auto on lyhyempi kuin ŠKODA OCTAVIA. ENYAQ iV -malli on tarjolla taka- tai nelivetoisena, ja saatavissa on kolme akkukokoa ja viisi tehoversiota. ENYAQ iV on nopea ladata jopa 125 kW:n pikalatausteholla. WLTP-kulutusmittauksen mukainen toimintamatka suurimmalla akulla on jopa 500 kilometriä, joten tämä käytännöllinen täyssähkö-katumaasturi soveltuu mainiosti kaikenlaiseen matkantekoon.

Škodan uuden huippumallin esittely on yksi Škodan 125-vuotisjuhlavuoden kohokohdista. Tätä Škodan historian tuoreinta juhlahetkeä voi seurata livenä Prahasta 1. syyskuuta 2020. Livelähetystä voi katsoa skodamagazine.fi-sivustolta ja muilta Škodan käyttämiltä sosiaalisen median alustoilta.

---

Ensimmäinen MEB-pohjainen ŠKODA: mainio arjen ajoihin ja ympäristövastuullinen, hauska ajettava

Uusi ENYAQ iV on tyypillinen ŠKODA, mutta voimalinjaltaan täysin uusi ja erilainen. Škodan ensimmäinen täyssähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva auto soveltuu myös pitkille matkoille, sillä sen WLTP-kulutusmittauksen mukainen toimintamatka on jopa 500* kilometriä, ja sen akun voi pikaladata. Auton rakenneratkaisujen ansiosta suunnittelijoiden on ollut mahdollista loihtia ŠKODA ENYAQ iV:n sisätilat täysin uudenlaisiksi. Matkustajille ja matkatavaroille on auton kompakteihin ulkomittoihin nähden erinomaisen paljon tilaa. Muotoilu on sekä tunteita herättävä että moderni. Lisäksi ENYAQ iV:ssä on huippuluokan liitettävyysmahdollisuudet ja tietoviihdejärjestelmät, sekä tietenkin Simply Clever -ratkaisut aitoon ŠKODA-tapaan.

Škodan ensimmäinen täyssähkö-katumaasturi on 4648 mm pitkä, 1877 mm leveä ja 1618 mm korkea. Akseliväli on 2765 mm ja tavaratilan tilavuus 585 litraa. Tavaratilan kuormauskorkeus on katumaasturimalliksi matala, minkä ansiosta painavampienkin tavaroiden kuormaaminen on helpompaa.

* Kaikki mainitut arvot ovat ennakkotietoja

ENYAQ iV valmistetaan Mladá Boleslavissa

ŠKODA ENYAQ iV on Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan ensimmäinen automalli, joka tehdään muualla kuin Saksassa. ENYAQ iV valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa samalla tuotantolinjalla kuin skaalautuvaan MQB-perustekniikkaan pohjautuvat polttomoottoriautomallit.

ŠKODA ENYAQ iV:n sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2020 lopulla. Lanseeraus eri maissa on suunniteltu alkuvuoteen 2021. Alkuvaiheessa myyntiin tulee Founder’s Edition -erikoismalli, jossa on erikoisvarustus ja muista ENYAQ-malleista erottuva ulkonäkö. Sitä tullaan valmistamaan 1895 kappaleen rajoitettu erä kunnioittamaan Škodan perustamista vuonna 1895 ja siitä kulunutta 125 vuotta.

Tarjolla kaksi vetotapaa, kolme akkukokoa ja viisi tehoversiota

Perusmalleissa on taakse asennettu moottori ja takaveto. Tämä rakenneratkaisu luo tekniikan sillan Škodan automallien historiaan. Tehokkaimmissa malleissa on eteen asennetulla toisella sähkömoottorilla toteutuva neliveto. Tehokkaimmalla ŠKODA ENYAQ iV -mallilla voidaan vetää jopa 1200 kilon perävaunua. Ympäristövastuulliseen ja hauskaan ajamiseen on tarjolla kaikkiaan viisi tehoversiota ja kolme akkukokoa. Valitusta tehoversiosta riippuu, onko autossa takaveto vai neliveto. Tehokkaiden akkujen, pienen vierinvastuksen renkaiden ja katumaasturimalliksi erinomaisen aerodynamiikan (cd alkaen 0,27) ansiosta ŠKODA ENYAQ iV:n toimintamatka on WLTP-kulutusmittauksen perusteella jopa 500* kilometriä.

Perusmalli on ŠKODA ENYAQ iV 50, jonka litiumioniakun bruttokapasiteetti on 55 kWh (netto-kapasiteetti 52 kWh). Taakse asennetun sähkömoottorin teho on 109 kW, ja toimintamatka on jopa 340* kilometriä. Teholtaan 132-kilowattisen ENYAQ iV 60 -mallin toimintamatka on jopa 390* kilometriä. Tämän automallin akun kapasiteetti on 62 kWh (nettokapasiteetti 58 kWh). Takavetoisen ja 150 kilowatin tehoisen ENYAQ iV 80 -mallin toimintamatka on WLTP-kulutusmittausajon perusteella peräti 500* km. Sen akkukapasiteetti on 82 kWh (nettokapasi-teetti 77 kWh). Tämänkokoinen akku on myös niissä kahdessa mallissa, joissa on lisänä sähkömoottori myös edessä: nelivetoisten 80X- ja vRS-mallien tehot ovat 195 kW ja 225 kW. ENYAQ iV -malliston suorituskykyisin malli kiihtyy 6,2 sekunnissa nollasta nopeuteen 100 km/h ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h. Kummankin nelivetoisen mallin toimintamatka on jopa 460* kilometriä.

Pikalatauksella akku latautuu 80-prosenttisesti jo 40 minuutissa

ŠKODA ENYAQ iV:n akku voidaan ladata kolmella eri tavalla. Tavallisesta 230 voltin kotitalouspistorasiasta akkua voidaan ladata 2,3 kW:n teholla. Julkisella tai kiinteistöön asennetulla 11 kilowatin latauslaitteella akku saadaan kätevästi ladattua vaikka yön aikana. Silloin akun lataaminen kestää akun koosta riippuen 6‒8 tuntia. Kolmantena vaihtoehtona ovat julkiset latausasemat, joiden lataustavoista nopein on 125 kW:n DC-tasavirtapikalataus. Sillä ENYAQ iV:n akun varaustilan saa nostettua 10 prosentista 80 prosenttiin jo 40 minuutissa*.

Uuden ŠKODA ENYAQ iV -mallin ehdottomiin kohokohtiin lukeutuvat innovatiiviset sisätilat, joissa nautitaan uudenlaisesta tilantunnusta. ENYAQ iV:ssä on myös edistykselliset liitettävyysmahdollisuudet ja tietoviihdejärjestelmät: Kuljettaja näkee kaiken tärkeän tiedon vapaasti kojelaudassa seisovasta 13-tuumaisesta keskusnäytöstä sekä tarjolla olevasta lisätyn todellisuuden tuulilasinäytöstä. Auton jatkuva internetyhteys varmistaa, että kaikki tiedot ovat aina ajantasaiset. Väljät sisätilat ovat suorastaan loungemaiset. Peräti 585 litraa vetävän tavaratilansa ansiosta ŠKODA ENYAQ iV soveltuu sekä koko perheen autoksi että lifestyle-ihmisille, jotka haluavat ympäristövastuullisen ja jokapäiväiseen käyttöön soveltuvan täyssähköauton. ENYAQ iV -mallin myötä ŠKODA esittelee täysin uudenlaisen sisätilakonseptin: ensimmäistä kertaa sarjatuotantoautossa käytetään kestävän kehityksen materiaaleja kuten kierrätettyä muovia ja oliiviöljyllä värjättyä nahkaa. Saatavissa on myös muita sisustusvaihtoehtoja.


* Kaikki arvot ovat ennakkotietoja

iV-mallisto: sähköä voimalinjassaan hyödyntävistä automalleista tulee osa Škodan maailmaa

ŠKODA iV -malliston sähköä voimalinjassaan hyödyntävissä automalleissa yhdistyvät käytännöllinen toimintamatka, vahvasti tunteita herättävä muotoilu ja ajamisen suuri ilo. Näiden vahvuuksien lisäksi autot ovat mukavia, hiljaisia ja ympäristövastuullisia sekä samalla dynaamista voimaa antavia. Sähkömoottorin vääntö on käytettävissä heti, joten auton kiihtyvyys on jatkuvan vahvaa, eikä vaihteita tarvitse vaihtaa. Monipuoliset liitettävyysmahdollisuudet, auton kattava verkottuminen ja edistykselliset avustinjärjestelmät ovat muita tekijöitä, joiden myötä ŠKODA iV tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle. Unohtamatta uudenlaisia, loungetyylisiä ja reiluja sisätiloja.

Uusilla ENYAQ iV -malleilla ŠKODA jatkaa vuoden 2019 lopulla CITIGOe iV- ja SUPERB iV -malleilla käynnistynyttä sähköllä ajamisen strategiasuunnitelmaansa. Škodan strategian mukaan vuoden 2019 ja vuoden 2022 lopun välillä esitellään yli kymmenen erilaista iV-mallia. Nyt kun Škodan perustamisesta on kulunut 125 vuotta, on tullut aika astua sähköllä ajamisen aikakauteen ja tehdä sähköä voimalinjassaan hyödyntävistä automalleista keskeinen osa Škodan maailmaa. Škodan ajoitus on aikaan hyvin sopiva, sillä nyt tällaisilla automalleilla saavutetaan normaaleihin ajomatkoihin riittävä toimintamatka eikä hintakaan enää ole hankinnan este, ja latausasemaverkosto kehittyy jatkuvasti.

Historiansa suurimman investointiohjelman osana ŠKODA AUTO panostaa kaikkiaan kaksi miljardia euroa sähköä voimalinjassaan hyödyntävien automallien suunnitteluun ja uusien liikkuvuusratkaisujen tarvitseman ekosysteemin luomiseen vuoden 2021 loppuun mennessä. Kestävällä kehityksellä ja ympäristövastuullisuudella on tärkeä sija Škodan kehittymisessä autonvalmistajasta ‘Parhaiden liikkuvuusratkaisujen Simply Clever -yritykseksi’.

ENYAQ jatkaa Škodan katumaasturimallien nimiperinnettä

ŠKODA ENYAQ -nimi on johdettu irlantilaisesta, elämän lähdettä tarkoittavasta Enya-nimestä. Enya-sana on peräisin iirin kielen sanasta ‘Eithne’, joka tarkoittaa olemusta, sielua tai periaa-tetta. Nämä eri merkitykset kuvailevat Škodan uutta katumaasturia eri näkökulmista. ‘Elämän lähde’ symboloi Škodan astumista uuteen, sähköllä liikkumisen aikakauteen, ja se istuu Ško-dan uuteen merkkisloganiin ‘Driven by inventiveness – clever ideas since 1895’. Se kuvastaa uuden alkua ja on sopusoinnussa ŠKODA ENYAQ -katumaasturin luonteen sekä sen intohimon ja vahvan innovatiivisuuden kanssa, jota Škodan insinöörit ja suunnittelijat ovat tämän uuden täyssähkö-katumaasturimallin kehittämisessä osoittaneet. ‘Enya’ on aito, omaleimainen ja eloisa, helppo lausua ja muistaa, ja se sopii mainiosti Škodan 125-vuotisen historian uuden aikakauden sarastukseen.

ENYAQ jatkaa Škodan katumaasturimallien nimiperinnettä
Škodan suosittujen katumaasturimallien KODIAQ, KAROQ ja KAMIQ nimet juontavat Pohjois-Kanadassa ja Grönlannissa asuvien inuiittien kielestä. Nyt ŠKODA yhdistää MEB-perustekniikkaan pohjautuvat tulevat täyssähköautomallit legendoista tunnetun pohjoisen seu-dun iirin kieleen. Nimen E-alkukirjain tarkoittaa sähköllä liikkumista (electromobility), ja Q-kirjain lopussa luo yhteyden katumaasturimallistoon.

ŠKODA ENYAQ on Škodan ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva sarjatuotantoautomalli. Samalla se on ensimmäinen niistä yli kymmenestä sähköä voimalinjassaan hyödyntävistä automalleista, jotka ŠKODA iV -alatuotemerkkisinä tuodaan markkinoille vuoden 2022 loppuun mennessä. ŠKODA arvioi, että vuoteen 2025 mennessä sen valmistamista autoista täyssähköautojen ja lataushybridimallien osuus on 25 prosenttia. Vuoteen 2021 mennessä ŠKODA investoi noin kaksi miljardia euroa sähköä voimalinjassaan hyödyntävien automallien sekä niiden kokonaisvaltaisen, yhteenliitty-vän ekosysteemin ja ympäristövastuullisten liikkuvuusratkaisujen kehittämiseen.

Ensimmäinen yksityiskohtakuva näyttää pilkahduksen ŠKODA ENYAQ -mallin muotoilusta. Ku-vassa on uuden katumaasturimallin perää koristava ENYAQ-tekstilogo. ENYAQ on Škodan toi-nen täyssähköautomalli CITIGOe iV:n jälkeen.

Kiitos, haluan pysyä ajan hermolla

Oletko kiinnostunut ensimmäisten joukossa saamaan viimeisintä tietoa aivan uuteen ŠKODA Enyaq -malliin liittyvistä tapahtumista ja uutisista? Kirjaa tietosi, niin lähetämme sinulle jatkossa aina tuoreet uutiset suoraan sähköpostiisi.