Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien välille muodostui jo yli puolivuosisataa sitten yhteistyöosaamisen suhde, joka jatkuu tänäkin päivänä. Suomalaiskuljettajat ovat kilpailleet ja toimineet lähes jokaisen Škoda-ralliautomallin kehitystyössä.
Tehdaskuljettajina ovat toimineet vuodesta 1960 alkaen muun muassa Esko Keinänen, Markku Saaristo, Jorma Harjapää, Kalevi Aho, Toni Gardemeister, Janne Tuohino, Jani Paasonen ja Harri Rovanperä, Esapekka Lappi, Kalle Rovanperä, Juuso Nordgren, Emil Lindholm ja Sami Pajari.
Vuonna 2025 Škoda Motorsport Suomen SM1-tiimissä ajavat Škoda Fabia RS Rally2 -autoilla autokunnat Niclas Grönholm-Samu Vaaleri, Esapekka Lappi-Enni Mälkönen ja Teemu Asunmaa-Tuukka Shemeikka. MM-tasolla WRC2-luokassa Škoda Motorsport Suomen autokuntia ovat Emil Lindholm-Reeta Hämäläinen ja Mikko Heikkilä-Kristian Temonen.
Škodan maahantuoja Helkama-Auto Oy on vuosikymmenien saatossa tukenut useita rallikuljettajia kotimaan rallipoluilla. Yhtiön tavoitteena on auttaa nuoria suomalaisia rallilupauksia urallaan eteenpäin ja kohti kansainvälisiä areenoita.
Škoda Motorsport Suomen tukemiin nuoriin rallilupauksiin ovat vuosien saatossa kuuluneet muun muassa Esapekka Lappi, Kalle Rovanperä, Emil Lindholm, Mikko Heikkilä, Lauri Joona ja Tuukka Kauppinen. Osa nuorista lupauksista ajaa tänäkin päivänä Škoda Motorsport Suomen tiimissä.
Vuonna 2025 Škoda käynnisti kaksi merkittävää nuoren kuljettajan ohjelmaa ralli SM-kaudelle 2026. Ensimmäisessä ohjelmassa tänä vuonna 23 vuotta täyttävä tai sitä nuorempi rallilupaus kilpailee tukipaketista, jonka avulla häntä autetaan ajamaan rallin SM1-luokan SM-pisteistä TGS Worldwiden Škodalla kaudella 2026.
Toisessa ohjelmassa Škoda Motorsport Suomen tiimi etsi vähintään 15 vuotta täyttänyttä kuljettajaa, jolle Helkama-Auto Oy tarjoaa autokalustosta ja SM-luokasta riippumatta TGS Worldwiden teknisen paketin. Tämä sisältää huolto- ja ralli-insinööriapua sekä tulevaisuuden kannalta tärkeätä kokemusta ammattilaistiimin kanssa toimimisesta käytännön tasolla. Ohjelma sisältää myös AKK:n toimesta valmennusta nuorelle kuljettajalle.
Lisäksi Helkama-Auto Oy palkitsee vuoden 2025 aikana SM1-luokassa Škodalla Suomen mestaruuteen yltävän autokunnan ylimääräisellä mestaruusbonusrahalla. Rahapalkinto on jokaiselle ralli SM-sarjassa kilpailevalle Škoda-autokunnalle avoin.
Škoda Motorsport Suomen nuori kuljettajalupaus, kouvolalainen Anton Seppä, kilpailee SM-kaudella 2025 Škoda Fabia RX:llä rallicrossin SuperCar-luokassa. Viime kaudella rallicrossin V1600-luokassa Suomen mestaruuden voittanut Seppä ajaa lajin kuninkuusluokan Suomen mestaruudesta Dynamo-tiimin 600-hevosvoimaisella turboahdetulla nelivetoisella Škoda Fabia RX:llä. Seppä kuuluu myös suomalaisen autourheilun lajiliiton AKK:n tulevaisuuden kuljettajalupauksista koottuun Flying Finn Akatemiaan.
Yllä olevan gallerian kuvat: Merita Mäkinen / Meritapix.
Škoda Motorsportin juuret ulottuvat 1900-luvun alkupuolelle. Moottoriurheilulla onkin merkittävä rooli autonvalmistajan historiassa. Škodan 130-vuotisen historian aikana moottoriurheilu on saavuttanut lukemattomia menestyksiä sekä kotimaassa että kansainvälisesti.
Kaikki sai alkunsa jo vuonna 1901, jolloin Narcis Podsedníček osallistui Laurin & Klement -moottoripyörällä pitkän matkan kilpailuun Pariisista Berliiniin. Moottoripyöristä siirryttiin autourheilukilpailuihin vuonna 1906, jolloin tutuksi tuli ensimmäisenä kilpa-autona Voiturette A.