Laurin & Klementistä Škodaan

1895

Slavia Logo (1895-1905)

Mladá Boleslavin tehtaalla valmistettiin Slavia-merkkisiä polku- ja moottoripyöriä. Logon ideana oli pyörä ja lehmuksen lehdet ja se symboloi slaavilaisia kansoja. Yrityksen perustajien nimet (Laurin & Klement) lisättiin ja näin syntyi logo.

1905

L&K Logo (1905-1925)

L&K-logo sai vaikutteita 1900-luvun alun Art Nouveau -taidesuunnasta. Ehkä yrityksen toisen perustajan (Václav Laurin) nimen samankaltaisuus laakeripuuta tarkoittavan sanan kanssa innoitti lisäämään logoon laakerinlehtikehyksen symboloimaan voittajan seppelettä.

1926

Škoda Logo (1926-1933)

Vuonna 1926 aloitettiin Mladá Boleslavin tehtaalla Škoda-merkkisten autojen valmistus. Vaikka tuotenimi oli täysin uusi, uusi logomuotoilu ilmentää jatkuvuutta aiemman kanssa. Škoda-logon muoto oli täysin uusi eli soikea, mutta silti laakerinlehtien kehystämä tuotenimi säilyi keskiössä.

1926

Škoda Logo (1926-1990)

Hyvin tunnettua siipinuolilogoa käytettiin ensimmäisen kerran 1926. Logon alkuperä on jäänyt hämärän peittoon, mutta toisinaan logon (viisisulkapäähineellisen intiaanin tyylitelty pää) idean isäksi on mainittu Škoda Plzeňin tehtaiden kaupallinen johtaja Tomáš Maglič.

1999

ŠKODA AUTO Logo (1999 - 2011)

Mustavihreä logo tuli käyttöön 1999. Se viesti ŠKODA-tuotemerkin vahvasta alkuperästä; musta väri symboloi satavuotista perinnettä ja vihreä väri ympäristön kunnioittamista.

2011

ŠKODA Logo (2011 - 2016)

Iskulauseella “ŠKODAN uusi voima” vuonna 2011 esitelty uusi ŠKODA-logo kertoo uuden merkkimuotokielen keskeisistä elementeistä – raikkaudesta ja tarkkuudesta. Perinteinen siipinuoli on saanut seurakseen uudet värit, joilla logo näyttää entistä erottuvammalta ja tarkkuutta korostavalta.

2016

ŠKODA Logo (since 2016)

The new ŠKODA logo is based on the core proposition “Driven by Inventiveness. Clever Ideas – Since 1895”, which represents the unflagging drive of ŠKODA towards its customers and their needs while accenting the ŠKODA heritage and brand values. The redesigned brand mark, launched in the second half of 2016, is part of the new Corporate Identity and illustrates the close connection to the VW Group. One significant change concerns the wordmark, which, in the new layout, is underneath the picturemark with the winged arrow in a chrome ring.