Meitä muokanneita hetkiä
1895: Slavia, ensimmäinen polkupyörä
Škoda-tarina alkoi kaksipyöräisenä: innokkaat pyöräilijät Václav Laurin ja Václav Klement päättivät tehdä yhteisestä harrastuksestaan uran. He alkoivat valmistaa Slavia-merkkisiä polkupyöriä. Tuotemerkki yhdistettiin laatuun ja edistyksellisyyteen. L&K-tehtaasta tuli varsin nopeasti maan toiseksi suurin polkupyörävalmistaja.
Meitä muokanneita hetkiä
1899: Ensimmäiset moottoripyörät
Neljä vuotta myöhemmin L&K alkoi valmistaa polkupyöriä, joissa oli apumoottori. Moottoroiduista pyöristä tuli nopeasti suosittuja. Niillä voitettiin useita palkintoja, ja niistä tuli nuoren yrityksen tuotannon toinen tukipilari. Mladá Boleslavissa valmistetut moottoripyörät olivat erittäin haluttuja sekä kotimaassa että ulkomailla.
Meitä muokanneita hetkiä
1905: Voiturette A:n ensiesittely
Menestyksensä rohkaisemina Laurin ja Klement nousivat neljälle pyörälle ja esittelivät ensimmäisen autonsa, Voiturette A:n. Se oli järkevän hintainen, käytännöllinen ja luotettava. Pieni 7-hevosvoimainen auto oli alkusysäys L&K-yrityksen mainiolle kehitykselle, jonka myötä markkinoille tuotiin monia hyvin menestyneitä malleja.
Meitä muokanneita hetkiä
1925: L&K ja Škoda yhdistyvät
Vuonna 1924 tulipalo tuhosi L&K-tehtaan osittain. Sen seurauksena yritys sulautui suureen plzeňiläiseen Škoda-teollisuusyhtymään. Laurin & Klement -niminen yritys lakkasi olemasta. Koko 1900-luvun ajan, läpi kahden maailmansodan ja sosialismin aikakauden talouden, Škoda jatkoi laadustaan tunnettujen autojen valmistamista.
Meitä muokanneita hetkiä
1991: Osaksi Volkswagen-konsernia
Maaliskuussa 1991 Škoda solmi yhteistyösopimuksen Volkswagenin kanssa. Sen myötä yrityksen nimi muuttui Škoda Auto -osakeyhtiöksi. Kolme vuotta Volkswageniin yhdistymisen jälkeen markkinoille tuotiin Škoda Felicia. Yhteistyö Volkswagenin, Euroopan suurimman autonvalmistajan, kanssa vei tuotannon uudelle tasolle.
Meitä muokanneita hetkiä
1996: Škoda Octavia
Octavia oli ensimmäinen automalli, joka kehitettiin täysin puhtaalta pöydältä rautaesiripun murtumisen ja Volkswageniin yhdistymisen jälkeen. Se oli ratkaiseva sysäys kohti Škodan kehittymistä kansainvälisesti merkittäväksi autonvalmistajaksi. Vuoteen 2024 mennessä Škoda Octavioita on valmistettu jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta, ja määrä jatkaa kasvuaan.
Meitä muokanneita hetkiä
2016: Katumaastureiden tulo
Škoda käynnisti vuonna 2016 vahvan panostuksen katumaastureiden nopeasti kasvavaan segmenttiin. Tätä ennen Škoda Yeti oli jo hyvin menestynyt kyseisessä segmentissä. Ensimmäinen katumaasturistrategian malli oli Škoda Kodiaq, jota varsin pian seurasi Škoda Karoq.
Meitä muokanneita hetkiä
2017: Ensimmäinen täyssähköauto Vision E
Konseptiautomallin Vision E myötä Škoda antoi esimakua tulevaisuuden autoilusta sähkön voimalla. Viisiovisen coupé-katumaasturin toimintamatka sähköllä oli jopa 500 km ja se täytti autonomisen ajon tason 3 vaatimukset.
Meitä muokanneita hetkiä
2019: Täyssähkö- ja hybridimallien lanseeraukset
Škoda siirtyi sähköllä ajamisen aikakaudelle ladattavien hybridimallien Superb iV ja Octavia iV, sekä täyssähkömallin Citigoe iV lanseerausten myötä vuonna 2019. Vuonna 2020 ensiesiteltiin ensimmäinen puhtaasti täyssähköautoksi suunniteltu katumaasturi Škoda Enyaq.
Meitä muokanneita hetkiä
2022: Uusi muotokieli
Seitsemänpaikkaisen Vision 7S -konseptiauton esittely tarjosi ensivaikutelmat Škodan uudesta muotokielestä, jossa yhdistyvät Škodan perinteiset brändiarvot vankkuus, toimivuus ja autenttisuus. Samaan aikaan esiteltiin myös uusi brändi-identiteetti, mukaan lukien logo ja värit.