Over the Air -päivitykset

Usein kysyttyä – Ennen päivitystä

Mitä päivityksen onnistuminen edellyttää?
  1. Auto on online-tilassa: Kun autosi on käynnissä, varmista, että vihreä merkkivalo palaa kattokonsolissa. Näin autosi on online-tilassa ja pystyy kommunikoimaan Škoda-palvelimien kanssa.
  2. Aktiivinen pääkäyttäjä: Varmista, että autosi järjestelmään on määritetty pääkäyttäjä. Jos näin ei ole, lisää autosi valmistenumerolla (VIN) MyŠkoda-sovellukseen ja toimi annettujen ohjeiden mukaan. Voit myös tutustua opasvideoon tästä.
  3. Verkon kattavuus: Päivitykset välitetään autoosi Škoda Connect -palvelujen kautta, joten matkapuhelinverkon kattavuus on välttämätöntä päivityksen onnistumiseksi. Jos verkkoyhteys heikkenee tai katkeaa päivityksen käynnistämisen jälkeen, päivitys keskeytyy ja sitä jatketaan automaattisesti, kun verkkoyhteys on jälleen käytettävissä. Voit tarkastaa autosi signaalin voimakkuuden tietoviihdenäytöstä.
Miksi en ole vielä saanut päivitysilmoituksia?

Päivitykset julkaistaan autoille asteittain. Saat ilmoituksen autoosi, kun päivitys on saatavilla.

Poistin vahingossa ilmoituksen, jossa kerrottiin, että päivitys on valmiina asennettavaksi. Miten löydän sen?

Katkaise autosi virta, niin näet ilmoituksen (Päivitys saatavilla) sammutusnäytössä.

Voinko asentaa päivityksen ilman datayhteyttä?

Et voi. Vaikka lataus olisi valmis, varsinaista asennusta varten tarvitaan riittävän voimakas signaali. Esimerkiksi jos pysäköit autosi maanalaiseen pysäköintihalliin, asennus ei välttämättä onnistu. Datayhteys on pakollinen.

Onko päivitykselle olemassa jokin ajoakun minimivaraustaso?

Asennuksen käynnistäminen edellyttää, että auton ajoakku on ladattu vähintään 50-prosenttisesti.

Mitä uusin päivitys sisältää?

Enyaqin uudet ominaisuudet ja toiminnot on selostettu julkaisutiedoissa. Voit katsoa ne tietoviihdejärjestelmän näytön kohdasta "Lisätietoja" ennen asennuksen valmistumista ja sen jälkeen.

Voinko valita, mitkä päivitykset haluan asentaa, ja ohittaa muut?

Et voi. Ohjelmisto-optimoinnit ovat usein edellytyksiä tuleville päivityksille, joten kaikki päivitykset ovat tärkeitä. Jopa pienimmätkin päivitykset voivat sisältää kriittisiä optimointeja, jotka ovat välttämättömiä tuleville päivityksille uusien ominaisuuksien tarjoamiseksi autoosi. Autosi ei voi vastaanottaa uutta päivitystä ennen kuin sitä edeltävät, asennusta odottavat päivitykset on tehty.

Ovatko päivitykset maksullisia?

Eivät ole. Kaikki Over the Air -päivitykset ovat asiakkaillemme ilmaisia.

Voinko poistaa päivitykset käytöstä?

Et, mutta voit siirtää päivitystä myöhemmäksi. Napauta sitä varten tietoviihdenäytössä "Peruuta", kun olet saanut kehotuksen asentaa ohjelmistopäivitys. Jos muutat mieltäsi, voit käynnistää päivityksen sammutusnäytössä olevan valinnan kautta auton virran katketessa.

Jos en asenna päivityksiä, johtaako se auton takuun raukeamiseen?

Ei. Auton takuu säilyy voimassa.

Usein kysyttyä – Päivityksen aikana

Voinko käynnistää päivityksen MyŠkoda-sovelluksesta?

Et voi. Päivityksen voi käynnistää ainoastaan autosta käsin. Asennuksen käynnistys etänä ei ole tällä hetkellä mahdollista.

Voinko keskeyttää päivityksen asennuksen, jos minun tarvitsee lähteä ajamaan autollani?

Et voi. Kun asennus on käynnistetty, sitä ei voi keskeyttää tai lopettaa. Asennuksen keskeyttäminen voi aiheuttaa vakavia ongelmia tai tehdä autostasi jopa ajokelvottoman. Suosittelemme ajoittamaan päivityksen hetkeen, jolloin et aio käyttää autoa, esimerkiksi yöhön.

Unohdin jotain autooni, mutta päivitystä asennetaan jo. Voinko lähestyä autoa ja avata sen keskuslukituksen?

Kyllä, voit lähestyä autoasi ja avata sen keskuslukituksen päivityksen aikana. Jos kuitenkin teet niin ensimmäisten 10 minuutin aikana päivityksen käynnistyksestä, sinun on lukittava keskuslukitus uudelleen 2 minuutin sisällä. Ensimmäisten 10 minuutin jälkeen ainoastaan auton tiettyjä perustoimintoja rajoitetaan. Suosittelemme minimoimaan päivityksen mahdolliset keskeytykset, jotta päivityksen onnistuminen voidaan varmistaa.

Palasin autolleni arvioidun asennusajan jälkeen, mutta päivitys ei ole vielä päättynyt. Mitä teen?

Jos näet tietoviihdenäytössä edistymispalkin, päivitys on edelleen kesken etkä voi ajaa autollasi. Joskus edistymispalkki saattaa näkyä vielä sen jälkeen, kun arvioitu asennusaika on umpeutunut. Suosittelemme tällöin odottamaan vielä 10–15 minuuttia. Jos päivitys ei ole vielä senkään jälkeen valmis, ota yhteyttä Škoda Service -merkkihuoltoon.

Voinko ladata autoani, kun päivitystä asennetaan?

Et. Autoa ei voi ladata asennuksen aikana. Lopeta lataaminen, jos se on kesken, ja käynnistä sitten päivityksen asennus. Tarkasta, että autosi ajoakun varaustaso on vähintään 50 prosenttia päivityksen onnistumisen varmistamiseksi.

Toimiiko MyŠkoda-sovellus päivityksen aikana?

Asennuksen aikana MyŠkoda-sovelluksessa näytetään ennen asennuksen käynnistystä voimassa olleet tiedot. Huomaathan myös, että päivityksen tilaa ei voi seurata MyŠkoda-sovelluksella. Kun päivitys on valmis, MyŠkoda-sovelluksen tiedot päivitetään.

Päivityksen asennus epäonnistui. Mitä nyt?

Jos päivitys on yhä saatavilla, saat autoon ilmoituksen, jossa sinua kehotetaan käynnistämään asennus uudelleen. Muussa tapauksessa soita Škoda Asiakaspalvelu -puhelu painamalla kattokonsolin "i"-näppäintä tai ota yhteyttä Škoda Service -merkkihuoltoon.

Miten tietojani käsitellään päivityksen aikana?

Päivityksen tekemistä varten Škodan täytyy kerätä auton valmistenumero (VIN), auton liitettävyyden ja ohjelmiston tilatiedot, ja auton kautta annettu suostumus ohjelmiston latausta ja asennusta varten. Škoda ei kerää tai tallenna mitään muita henkilötietoja tätä tarkoitusta varten.

Škoda käyttää yllä mainittuja tietoja:
(a) varmistaakseen oikean ohjelmiston latauksen ja asennuksen onnistumisen
(b) tallentaakseen autoon liittyvän ohjelmiston asennukset
(c) dokumentoidakseen pääkäyttäjän suostumuksen päivitystä varten päivityksen jatkamiseksi.

Škoda käyttää näitä tietoja tietosuojaselosteessa ilmoitetun mukaisesti. Tietosuojaseloste löytyy osoitteesta: https://www.skoda.fi/skoda/tietosuoja

Usein kysyttyä – Päivityksen jälkeen

Miksi päivityksen jälkeen ei ole havaittavissa näkyviä muutoksia?

Toisinaan päivitykset sisältävät vain taustatoimintoihin tai -järjestelmiin liittyviä parannuksia.

Päivitys on valmis. Mitä nyt?

Kun päivitys on valmis, sinun ei tarvitse tehdään mitään. Autoosi on silloin asennettu uusin ohjelmisto, ja voit jatkaa autosi käyttöä normaaliin tapaan. Käynnistä auto ja nauti päivitetyistä ominaisuuksista ja parannuksista.