Miten ajoakku voidaan ladata, ja miten lataustavat eroavat toisistaan?
Tällä hetkellä sähköauton lataamiseen on käytettävissä kaksi yleistynyttä lataustapaa: joko julkisesta latausasemasta tai kotona (esimerkiksi latauslaitteesta tai pistorasiasta). Julkisia pika- ja suurteholatausasemia löytyy esimerkiksi kauppakeskuksista, huoltoasemilta ja pysäköintipaikoilta. Julkisen latauspisteen etu kotona lataamiseen verrattuna erityisesti täyssähköautojen kohdalla on suurempi latausvirta, kun taas kotona lataamisen merkittävänä etuna on helppous.
Onko sähköauton lataaminen vaikeaa?
Škoda-sähköautojen lataus on varsin helppoa. Lataukseen ja maksamiseen on tarjolla useita eri vaihtoehtoja. Yksi mainio vaihtoehto on käyttää Škoda iV Charger -kotilatausasemaa.
Miten lataus tapahtuu?
Täyssähköauton kohdalla tarjolla on kaksi eri latausvaihtoehtoa: ajoakku voidaan ladata joko vaihtovirralla (AC) tai tasavirralla (DC). AC-lataus onnistuu esimerkiksi kotilatausasemasta, 230 voltin kotitalouspistorasiasta tai 400 voltin kolmivaihepistorasiasta. Sähköauton täytyy muuntaa tämä vaihtovirta kuitenkin tasavirraksi, minkä vuoksi lataaminen kestää tasavirtalatausta (DC) kauemmin. Kolmivaihepistorasiasta lataaminen on kotitalouspistorasiaa nopeampaa suuremman energiavirran ansiosta, mutta vaihtovirta pitää edelleen muuntaa tasavirraksi. Lataukseen onkin kannattavinta käyttää sähköautojen lataamiseen tarkoitettua latauslaitetta. Esimerkiksi Enyaqin ajoakun saa ladattua tasavirtaa (DC) hyödyntävistä pika- ja suurteholatauspisteistä 10 %:n varaustasosta 80 %:n varaustasoon jopa alle puolessa tunnissa. Loppujen 20 prosentin lataus kestää kuitenkin lähes yhtä kauan kuin ensimmäisten 80 prosentin lataaminen.
Miten sähköauton julkinen lataus tapahtuu vaihe vaiheelta?
1. Latausta varten saatat tarvita esimerkiksi mobiilisovelluksen, latauskortin tai sirutunnisteen, jolla tunnistaudut ja aktivoit latausaseman. Saat latauskortin tai sirutunnisteen palveluntarjoajalta. Mobiilisovellukset ovat ladattavissa Google Play- ja App Store -sovelluskaupoista. Saatavilla on myös Powerpass-latauskortti.
2. Valitse oikea pistorasia latausaseman näytön ohjeiden mukaan.
3. Liitä autosi latauskaapeli valittuun pistorasiaan.
4. Lataus käynnistyy yleensä automaattisesti, kun latauskaapeli on liitetty oikein. Latausaika riippuu esimerkiksi latauspisteen tyypistä ja ajoakun kapasiteetista sekä sen jäljellä olevasta varaustasosta.
5. Latauksen käynnistyttyä pistorasia lukitaan, jotta latauskaapelia ei voida irrottaa latauksen aikana.
6. Kun lataus on valmis, irrotat latauskaapelin. Sen jälkeen voit jatkaa ajamista akku ladattuna.
Kuinka kauan sähköauton ajoakun täyteen lataamiseen kuluu aikaa?
Suurteholatausasemasta esimerkiksi Enyaqin ajoakun saa ladattua 20 %:n varaustasosta 80 %:n varaustasoon jopa alle puolessa tunnissa. Loppujen 20 prosentin lataus kestää lähes yhtä kauan kuin ensimmäisten 80 prosentin lataaminen. Jos et voi käyttää suurteholatausasemaa, ajoakun täyteen lataaminen kestää kauemmin.
Missä voin ladata sähköauton?
Voit ladata sen kotona tai julkisesta latausasemasta. Jos haluat ladata uuden autosi akkua kotona, kannattaa harkita Škoda iV Charger -kotilatausaseman asentamista. Jos haluat käyttää julkisia latausasemia, löydät ne helposti MyŠkoda-mobiilisovelluksella.
Voiko Škoda Auto auttaa minua autolleni sopivan latauslaitteen hankinnassa?
Valtuutetut jälleenmyyjäliikkeet tarjoavat sinulle kattavan ratkaisun, joka räätälöidään tarpeittesi mukaan. Ratkaisun yksityiskohdat riippuvat esimerkiksi automallista, kotisi sijainnista ja talotyypistä. Ota yhteys omaan sähköyhtiöösi sähköliittymän kapasiteetin ja lataustehon sopivaksi säätämistä varten.
Mikä on kotilatausasema?
Kotilatausasema on kiinteistön seinään asennettava sähköautojen latauspiste. Kotilatausasemasta syötetään virtaa auton ajoakkuun, kun latauskaapeli on liitettynä. Siitä saadaan vaihtovirtaa (AC). Škoda iV Charger -kotilatausasemasta on tarjolla kaksi eri versiota. Voit ostaa haluamasi laitteen valtuutetusta Škoda-jälleenmyyjäliikkeestä.
Kenelle Škoda iV Charger -latausasema on tarkoitettu?
Škoda iV Charger on suunniteltu varta vasten asiakkaille, jotka haluavat asentaa kotiinsa nopean latauslaitteen. Jälleenmyyjäliikkeestä saat lisätietoja ja neuvoja tarpeisiisi ja autoosi sopivimman Škoda iV Charger -kotilatausaseman valinnassa.
Miten Škoda iV Charger -latausasema asennetaan?
On tärkeää huomioida, ettet voi asentaa Škoda iV Charger -kotilatausasemaa itse. Kun olet päättänyt hankkia aseman kotiisi, valtuutetun jälleenmyyjäliikkeemme edustaja ottaa yhteyden asianmukaisen pätevyyden omaavaan sähköasentajaan, joka voi asentaa laitteen.
Mitä eCheck tarkoittaa?
Se on asiakkaille tarkoitettu asennuspalvelu, joka sisältää neljä pääosiota:
• Ennakkotarkastus: Online-kysymyslomake, jolla saadaan perustiedot asiakkaan sähköliittymästä ja kodin sähkövarustuksesta. Kysymyslomake löytyy Škodan eMobility-sivustolta ja Elli-verkkokaupasta
• Kodin soveltuvuustarkastus: Asennuspalveluyrityksen sähköasentaja tekee tarkastuksen asiakkaan kotona
• Asennus: Kotilatausaseman asennus
• Asiakastuki
Paljonko Škoda iV Charger -latausasema maksaa?
Se riippuu hyvin paljon siitä, minkä tyyppisen latausaseman haluat ostaa. Jälleenmyyjäliikkeemme edustaja kertoo mielellään lisää ja auttaa laitteen valinnassa tarjoamalla tarpeisiisi parhaiten sopivaa vaihtoehtoa.
Liittyykö Škoda iV Charger -latausaseman asennukseen jotain vaaroja?
Suurin vaara liittyy siihen, jos asiakkaat yrittävät itse asentaa latausaseman. Suosittelemme ehdottomasti käyttämään sähköasentajaa, jolla on latausaseman asentamisen edellyttämä pätevyys. Lisäksi sinun tulee varmistaa, että kotisi sähköliittymän kapasiteetti on lataustehon kannalta riittävä. Tämän asian selvittäminen onnistuu helposti jälleenmyyjäliikkeessämme ammattitaitoisen myyjän kanssa keskustelemalla.
Neuvooko myyjä, kuinka saan suurennettua kotini sähköliittymän kapasiteettia, ja antaako hän tietoa sähköhinnoista, vai pitääkö minun itse selvittää kaikki?
Valtuutetut jälleenmyyjät voivat antaa ainoastaan yleisiä neuvoja. Tietyissä maissa jälleenmyyjät voivat tarjota asiakkaalle kodin soveltuvuustarkastusta, jonka yhteydessä valtuutettu sähköasentaja antaa asiakkaalle ammattilaisneuvoja ja auttaa sähköyhtiölle toimitettavien dokumenttien laatimisessa. Kodin soveltuvuustarkastuksen jälkeen voit itse ottaa yhteyden sähköyhtiöön.
Voinko ostaa sähköauton, jos asun kerrostalossa, ja voinko pysäköidä kerrostaloalueella olevalle kadulle?
Kyllä voit. Sähköauton omistaminen ei edellytä omakotitalossa asumista tai autotallia. Tällöin sinun on kuitenkin useimmiten käytettävä julkisia latausasemia esimerkiksi töissä tai kauppareissuilla. Voit esimerkiksi ladata Enyaqin ajoakun nopeasti pika- ja suurteholatauspisteistä siten, että sen kapasiteetti riittää jopa koko viikon työmatkoihin.
Mitä latausvaihtoehtoja minulla on kotona?
Škodalta saat seuraavat lataustuotteet:
• Škoda iV Charger ja Škoda iV Charger Connect+
• Mode 2 -latauskaapelit
• iV-yleislatauslaite
Mitä eroa on iV-yleislatauslaitteella ja 11 kW:n kotilatausasemalla?
Yleislatauslaitteella ajoakkua voidaan ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai kolmivaihepistorasiasta. Kotilatausasema puolestaan on kiinteistön seinään asennettava laite, joka mahdollistaa kätevän ja turvallisen latauksen ja voi sisältää lisäksi Smart-toimintoja.
Mitä Smart-lataus tarkoittaa?
Smart-lataus on yläkäsite, joka kattaa kaikki latauslaitteiden älytoiminnot, jotka optimoivat latausinfrastruktuurin tasapainottamalla latauslaitteiden ja muiden laitteiden välisen energiankulutuksen. Smart-lataus varmistaa, että sähköauton lataus on mahdollisimman tehokasta käytettävissä olevan sähkökapasiteetin mukaan. Lisäksi se auttaa säästämään rahaa hyödyntämällä edullisia tariffeja. Škoda iV Charger -kotilatausasema voidaan jopa yhdistää MyŠkoda-mobiilisovellukseen.
Voinko käyttää kaupunkialueella mitä tahansa julkista latausasemaa?
Euroopassa on kattava latausverkosto sähköautojen lataamista varten. Hankkimalla Powerpass-latauskortin voit ladata sähköautosi useimpien palveluntarjoajien julkisilla latausasemilla.
Tarjoaako Škoda Auto ratkaisun sähköautojen julkiseen lataamiseen?
Kyllä. Nämä Powerpass-palvelut tarjoaa Elli – Volkswagen Group Charging GmbH. Powerpass-latauskortilla ja MyŠkoda-mobiilisovelluksella pystyt lataamaan autosi ympäri Eurooppaa. Lisäksi näet lataustietosi ja -maksusi selkeästi yhdessä sovelluksessa. Voit käyttää sitä myös IONITY-suurteholatausasemilla.
Aikooko Škoda Auto toteuttaa sähköautoihinsa oman latauspistorasiatyypin?
Škoda-autoissa käytetään samoja pistokkeita kuin useimmissa Euroopassa myytävissä sähköautoissa: Type 2 Mennekes -pistoketta käytetään vaihtovirtalataukseen (AC) ja Combo 2 -pistoketta tasavirtalataukseen (DC).
Onko nopeampi lataaminen mahdollista?
Pika- ja suurteholatauksessa käytetään tasavirtaa (DC). Tämä on auton käyttämä virtatyyppi, joten auton ei tarvitse muuntaa vaihtovirtaa tasavirraksi. Näin lataus tapahtuu nopeammin. Latausverkostossa on käytettävissä lukuisia tasavirtalatausta (DC) varten tarkoitettuja pika- ja suurteholatausasemia.
Milloin minun kannattaa käyttää vaihtovirtalatausta (AC) ja milloin tasavirtalatausta (DC)?
Škoda tarjoaa asiakkailleen monia latausvaihtoehtoja joustavuuden varmistamiseksi. Suosittelemme asentamaan kotiin Škoda iV Charger -kotilatausaseman auton säännöllistä latausta varten. Voit ladata ajoakun myös nopeasti matkan varrella. AC-latausasemilla latausta varten auton mukana toimitetaan sopiva Mode 3 -latauskaapeli. Pidempiä taipaleita varten kannattaa käyttää DC-pika- ja suurteholatausasemia, jos mahdollista.
Aiheutuuko siitä jotain vaaraa, jos latauskaapeli kastuu auton seisoessa lammikossa tai kun sataa?
Ei aiheudu. Lataaminen on täysin turvallista, eikä ihmisille aiheudu vaaraa tällaisessa tilanteessa. Sekä auto että ajoakun latauslaite on moninkertaisesti suojattu tällaisilta olosuhteilta. Esimerkiksi virta kulkee latausasemasta vasta sitten, kun pistoke on asianmukaisesti liitetty sekä pistorasiaan että autoon, ja kun latauslaite on varmistanut kaiken olevan kunnossa ja valmiina.
Pitääkö latauskaapeli irrottaa heti, kun ajoakku on ladattu täyteen?
Ei. Auton latauslaite kytkeytyy automaattisesti pois päältä, kun lataus on valmis.
Mitä tapahtuu, jos unohdan irrottaa pistokkeen latauspistorasiasta ja lähden ajamaan?
Auton voi käynnistää vasta sen jälkeen, kun latauspistoke on irrotettu.
Voinko keskeyttää latauksen, vaikka ajoakkua ei ole ladattu täyteen?
Kyllä, voit keskeyttää latauksen ilman että ajoakku vaurioituu. Lataus keskeytetään, kun avaat auton keskuslukituksen. Vaihtoehtoisesti voit pysäyttää latauksen MyŠkoda-sovelluksen kautta.
Vaurioituuko ajoakku, jos sitä ladataan joka päivä tai liian pitkään?
Ei, päivittäinen lataus ei aiheuta ongelmia. Lataus päättyy automaattisesti, kun ajoakun lataus on saatu valmiiksi.
Vaurioituuko ajoakku, jos en jatka ajamista siihen asti, että akku tyhjentyy kokonaan?
Ei. Akun ei tarvitse olla tyhjä, jotta sitä voidaan ladata.
Pitääkö ajoakku ladata aina täyteen?
Ei, se ei ole tarpeen. Akkujen muisti-ilmiö on vain minimaalinen, joten osittaisella latauksella ei ole huomattavaa vaikutusta akun kapasiteettiin.
Onko siitä jotain haittaa, jos ajoakkua ladataan säännöllisesti tasavirralla CCS-pistokkeen kautta?
Ei ole. Tasavirtalatauksessa (DC) akku ladataan 20 %:n varaustasosta 80 %:n varaustasoon auton varustelun mukaan jopa alle puolessa tunnissa. Loppujen 20 prosentin lataamista varten lataustehoa pienennetään jatkuvasti ajoakun säästämiseksi.
Kuinka kauan auto voi olla pysäköitynä ilman että ajoakku tyhjenee, jos lähellä ei ole latausasemia?
Se riippuu esimerkiksi ulkolämpötilasta ja ajoakun varaustasosta auton pysäköintihetkellä. Jos akku on täynnä ja ulkolämpötila suotuisa, autoa voi pitää pysäköitynä useita viikkoja tai jopa kuukausia.
Mikä on paras aika sähköauton lataamiseen?
Sähköauton lataamiselle ei ole olemassa mitään yksittäistä parasta aikaa, mutta useimmat haluavat ladata sen yön aikana, jotta ajoakku on aamulla täynnä. Ajoakun lataaminen täyteen voi latauspaikan ja lataustavan mukaan kestää alle puolesta tunnista jopa kokonaiseen päivään, joten sinun kannattaa ottaa se huomioon, kun mietit, mikä olisi paras hetki sähköautosi lataamiseen.
Onko induktiolataus mahdollista?
Siinä mielessä kyllä, että jotkin maat ja jotkin automerkit tarjoavat jo induktiolatausmahdollisuuden, mutta tämä vaihtoehto ei ole vielä saatavilla Škoda-autoille. Harkitsemme kuitenkin tämän latausvaihtoehdon tarjoamista tulevaisuudessa.
Mitä tapahtuu, jos sähköauton ajoakku tyhjentyy?
Totta puhuaksemme pidämme sitä erittäin epätodennäköisenä. Automme varoittavat hyvissä ajoin etukäteen ajoakun varaustason laskusta, ja MyŠkoda-sovelluksella voit tarkastaa akun varaustason helposti.
Olemme kuitenkin varautuneet pahimman varalle ja tarjoamme sinulle sopivan liikkuvuusratkaisun joko Škoda Ajoturvan puitteissa tai osana asiaankuuluvia palveluja.
Miten täysin tyhjentynyt ajoakku vaikuttaa autoon?
Sähköauto pitää sinut ajan tasalla toimintamatkasta vastaavalla tavalla kuin polttomoottoriauto, joka näyttää tankissa olevan polttoainemäärän. Jarrutusenergian talteenoton ansiosta ajoakkua ladataan myös ajon aikana. Jos et reagoi ajoakun alhaista varaustasoa koskeviin useisiin varoituksiin ja akku lopulta tyhjentyy, auto pysähtyy samoin kuin polttomoottoriauton polttoaineen loppuessa. Toisin kuin polttomoottoriautossa on ilmauksen tarve, sähköauton voi ladata normaalisti ilman huoltotoimenpiteitä.
Onko olemassa palvelua, jonka kautta voisin saada latausavun paikan päälle?
Kyllä. Markkinoilla toimii jo useita palveluntarjoajia, ja tulevaisuudessa niiden määrä kasvaa entisestään. Tällä hetkellä asiakkaamme auto voidaan hinata ladattavaksi lähimpään Škoda Service -merkkihuoltoon tai lähimmälle latausasemalle. Pyrimme tarjoamaan sinulle aina parhaan mahdollisen vaihtoehdon. Olemme myös kehittämässä omia kumppaniratkaisuja, jotka tulevat tarjolle oman huoltoverkostomme tai yhteistyökumppaneidemme kautta.