Tämä on pääsivun alasivu.

Latauksesta usein kysyttyä

Miten ajoakku voidaan ladata, ja miten lataustavat eroavat toisistaan?

Tällä hetkellä sähköauton lataamiseen on käytettävissä kaksi yleistynyttä lataustapaa: joko julkisesta pika- tai suurteholatausasemasta matkan varrella, tai kotona esimerkiksi kotilatausasemasta tai tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Julkisia latausasemia löytyy esimerkiksi kauppakeskusten ja autoliikkeiden yhteydestä, huoltoasemilta sekä pysäköintipaikoilta. Julkisen latauksen etu kotona lataamiseen verrattuna erityisesti sähköautojen kohdalla on pika- ja suurteholatausasemien suurempi latausteho, kun taas kotona lataamisen merkittävänä etuna on helppous ja vaivattomuus.

Onko sähköauton lataaminen vaikeaa?

Škoda-sähköautojen lataaminen on varsin helppoa, ja siihen on tarjolla useita eri vaihtoehtoja. Yksi mainio vaihtoehto esimerkiksi kotona lataamiseen on käyttää Škoda iV Charger -latausasemaa.

Miten lataus tapahtuu?

Sähköauton kohdalla tarjolla on kaksi eri latausvaihtoehtoa: ajoakku voidaan ladata joko vaihtovirralla (AC) tai tasavirralla (DC). Ladattavan Škoda-hybridiauton akku ladataan aina vaihtovirralla. Vaihtovirtalataus on hitaampaa kuin tasavirtalataus. Se onnistuu esimerkiksi 230 voltin kotipistorasiasta tai 400 voltin kolmivaihepistorasiasta. Sähköauton täytyy muuntaa tämä vaihtovirta tasavirraksi, minkä vuoksi lataaminen kestää kauemmin. Kolmivaihepistorasiasta lataaminen on nopeampaa suuremman energiavirran ansiosta, mutta vaihtovirta pitää edelleen muuntaa tasavirraksi. Lataukseen onkin kannattavinta käyttää sähköautojen lataamiseen tarkoitettua latauslaitetta. Useimmiten auton akun saa ladattua pika- tai suurteholatausasemasta lähes tyhjästä 80 prosentin varaustasoon noin 30–60 minuutissa (riippuen lataustehosta). Lopun 20 prosentin lataus voi kestää lähes yhtä kauan kuin ensimmäisen 80 prosentin.

Miten sähköauton julkinen lataus tapahtuu vaihe vaiheelta?

1. Lataamiseen tarvitset esimerkiksi mobiilisovelluksen, latauskortin tai tägin, jolla tunnistaudut ja aktivoit latausaseman. Saat latauskortin tai tägin palveluntarjoajalta. Mobiilisovellukset ovat ladattavissa Google Play- tai App Store -sovelluskaupoista. Voit hankkia halutessasi myös Powerpass-latauskortin.

2. Valitse autoosi sopiva latausliitin. Tässä voit hyödyntää tarvittaessa autosi tai latausaseman ohjeita.

3. Liitä latauskaapeli autosi latauspistorasiaan.

4. Lataus käynnistyy yleensä automaattisesti, kun latauskaapeli on liitetty oikein. Latausaika riippuu esimerkiksi latausliittimestä, latausaseman tehosta sekä akun kapasiteetista ja jäljellä olevasta varaustasosta.

5. Latauksen käynnistyessä latauspistorasia lukitaan, jotta latauskaapelia ei voi irrottaa latauksen aikana.

6. Kun lataus on päättynyt, irrotat vain latauskaapelin ja laitat sen paikoilleen. Tämän jälkeen voit jatkaa ajamista akku ladattuna.

Kuinka kauan sähköauton ajoakun täyteen lataamiseen kuluu aikaa?

Useimmiten auton akun saa ladattua pika- tai suurteholatausasemasta lähes tyhjästä 80 prosentin varaustasoon noin 30–60 minuutissa (riippuen lataustehosta). Lopun 20 prosentin lataus voi kestää lähes yhtä kauan kuin ensimmäisen 80 prosentin. Jos pika- tai suurteholatausasemaa ei ole käytettävissä, auton akun täyteen lataaminen kestää huomattavasti kauemmin akusta ja automallista riippuen.

Missä voin ladata sähköauton?

Voit ladata sähköauton mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi kotona tai julkisella latausasemalla. Jos haluat ladata autosi akkua kotona, kannattaa harkita Škoda iV Charger -latausaseman asennuttamista. Jos haluat käyttää julkisia latausasemia, löydät ne helposti MyŠkoda- tai Powerpass-sovelluksella.

Voiko Škoda Auto auttaa minua autolleni sopivan latauslaitteen hankinnassa?

Valtuutetut jälleenmyyjäliikkeet tarjoavat sinulle kattavan ratkaisun, joka räätälöidään tarpeittesi mukaan. Ratkaisun yksityiskohdat riippuvat esimerkiksi automallista, kotisi sijainnista sekä talotyypistä ja -tekniikasta. Myyjä suosittelee sinulle sopivaa Škoda iV Charger -latausasemaa tai iV-yleislatauslaitetta niiden mukaan. Sähköliittymän kapasiteetin ja lataustehon sopivaksi säätämistä varten kannattaa ottaa yhteyttä omaan sähköyhtiöön.

Mikä on kotilatauslaite?

Kotilatauslaite on kiinteistön seinään asennettava sähköauton latausasema. Kotilatauslaitteesta syötetään vaihtovirtaa (AC) sähköautolle, kun latauskaapeli on liitettynä. Esimerkiksi Škoda iV Charger -latausasema on Škoda Auton hyväksymä latauslaite, josta on tarjolla kaksi eri mallia. Voit ostaa haluamasi laitteen valtuutetusta Škoda-jälleenmyyjäliikkeestä.

Kenelle Škoda iV Charger -latausasema on tarkoitettu?

Škoda iV Charger -latausasema on suunniteltu varta vasten asiakkaille, jotka haluavat asentaa kotiinsa näppärän ja nopean latausaseman. Jälleenmyyjäliikkeen myyjät antavat sinulle lisätietoja ja neuvovat tarpeisiisi sopivimman Škoda iV Charger -latausaseman valinnassa.

Miten Škoda iV Charger -latausasema asennetaan?

On tärkeää huomioida, että et voi itse asentaa Škoda iV Charger -latausasemaa. Kun olet päättänyt hankkia Škoda iV Charger -latausaseman kotiisi, valtuutetun jälleenmyyjäliikkeemme edustaja ottaa yhteyden asianmukaisen pätevyyden omaavaan sähköasentajaan, joka saa asentaa laitteen.

Mitä eCheck tarkoittaa?

Se on asiakkaille tarkoitettu asennuspalvelu, joka sisältää neljä päävaihetta:

• Ennakkotarkastus: Online-kysymyslomake, jolla saadaan perustiedot asiakkaan sähköliittymästä ja kodin sähkövarustuksesta. Kyselylomake löytyy Škoda eMobility -sivustolta ja Elli-verkkokaupasta

• Kodin soveltuvuustarkastus: asiakkaan kotona asennuspalveluyrityksen sähköasentajan tekemä tarkastus

• Asennus: latausaseman asennus

• Asiakastuki

Paljonko Škoda iV Charger -latausasema maksaa?

Se riippuu hyvin paljon siitä, minkä tyyppisen Škoda iV Charger -latausaseman haluat hankkia. Jälleenmyyjäliikkeemme myyjä kertoo mielellään lisää ja auttaa laitteen valinnassa tarjoamalla tarpeisiisi parhaiten sopivaa vaihtoehtoa.

Liittyykö Škoda iV Charger -latausaseman asennukseen jotain vaaroja?

Suurin vaara liittyy siihen, että asiakas yrittää asentaa Škoda iV Charger -latausaseman itse. Suosittelemme käyttämään sähköasentajaa, jolla on Škoda iV Charger -latausaseman asentamisen edellyttämä pätevyys. Lisäksi sinun on varmistettava, että kotisi sähköliittymän kapasiteetti on lataustehon kannalta riittävä. Tämän asian selvittäminen onnistuu helposti jälleenmyyjäliikkeessämme ammattitaitoisen myyjän kanssa keskustelemalla.

Neuvooko myyjä, kuinka saan suurennettua kotini sähköliittymän kapasiteettia, ja antaako hän tietoa sähköhinnoista, vai pitääkö minun itse selvittää kaikki?

Valtuutetut jälleenmyyjät voivat antaa ainoastaan yleisiä neuvoja. Tietyissä maissa jälleenmyyjät voivat tarjota asiakkaalle kodin soveltuvuustarkastusta, jonka yhteydessä valtuutettu sähköasentaja antaa asiakkaalle ammattilaisneuvoja ja auttaa sähköyhtiölle toimitettavien dokumenttien laatimisessa. Kodin soveltuvuustarkastuksen jälkeen voit itse ottaa yhteyden sähköyhtiöön.

Voinko ostaa sähköauton, jos asun kerrostalossa, ja voinko pysäköidä kerrostaloalueella olevalle kadulle?

Kyllä voit. Sähköauton omistaminen ei edellytä omakotitalossa asumista tai autotallia. Tällöin sinun on kuitenkin useimmiten käytettävä lähialueen julkisia latausasemia. Voit esimerkiksi ladata Enyaqin akkua pika- tai suurteholatausasemalla sen verran, että se riittää jopa viikon työmatkoihin. Vaihtoehtoisesti voit ladata myös työpaikalla, jos se vain on mahdollista.

Mitä latausvaihtoehtoja minulla on kotona?

Škodalta löytyvät seuraavat lataustuotteet:

• Latausasemat Škoda iV Charger ja Škoda iV Charger Connect+

• iV-yleislatauslaite (lataus kotitalouspistorasiasta tai kolmivaihepistorasiasta vaihdettavan pään ansiosta)

Mitä eroa iV-yleislatauslaitteella ja Škoda iV Charger -latausasemalla on?

Yleislatauslaitteella voidaan ladata sähköauton ajoakkua joko tavallisesta kotipistorasiasta tai kolmivaihepistorasiasta. Latausasema on kiinteistön seinään asennettava laite, joka mahdollistaa kätevän ja turvallisen latauksen Mode 3 -latauskaapelilla. Latausasema voi sisältää lisäksi Smart-toimintoja.

Mitä Smart-toiminnot tarkoittavat?

Smart-toiminnot tarkoittavat latauslaitteiden älytoimintoja, jotka optimoivat latausinfrastruktuuria tasapainottamalla latauslaitteiden ja muiden laitteiden välistä energiankulutusta. Smart-toiminnot varmistavat, että sähköauton lataus on mahdollisimman tehokasta käytettävissä olevan energiakapasiteetin mukaan. Lisäksi ne auttavat säästämään rahaa hyödyntämällä edullisia tariffeja. Škoda iV Charger -latausaseman toiminta voidaan yhdistää esimerkiksi MyŠkoda- tai Powerpass-sovellukseen.

Voinko käyttää kaupunkialueella mitä tahansa julkista latausasemaa?

Euroopassa on kattava julkisten latausasemien verkosto sähköautojen lataamista varten. Powerpass-latauskortilla voit ladata sähköautosi yhteensopivilla julkisilla latausasemilla.

Tarjoaako Škoda Auto ratkaisun sähköautojen julkiseen lataamiseen?

Kyllä. Sen nimi on Powerpass. Powerpass-palvelut tarjoaa Elli – Volkswagen Group Charging GmbH. Powerpass-kortti mahdollistaa autosi lataamisen yhteensopivilla latausasemilla ympäri Eurooppaa. Lisäksi näet lataustietosi ja -maksusi selkeästi yhdessä sovelluksessa. Powerpass on ollut saatavilla Enyaqin lanseerauksesta alkaen. Voit käyttää Powerpassia myös IONITY-suurteholatausasemilla.

Aikooko Škoda Auto toteuttaa sähköautoihinsa oman latauspistorasiatyypin?

Škoda-sähköautoissa käytetään samanlaisia pistorasioita kuin useimmissa Euroopassa myytävissä sähköautoissa: Type 2 Mennekes on vaihtovirtalatausta (AC) ja Combo 2 tasavirtalatausta (DC) varten.

Onko nopeampi lataaminen mahdollista?

Pika- ja suurteholatauksessa käytetään tasavirtaa (DC). Se on valmiiksi auton käyttämä virtatyyppi, joten auton ei tarvitse muuntaa vaihtovirtaa tasavirraksi. Näin lataus tapahtuu nopeammin. Latausverkostossa on käytettävissä lukuisia pika- ja suurteholatausta varten tarkoitettuja tasavirtaa hyödyntäviä latausasemia.

Milloin minun kannattaa käyttää vaihtovirtalatausta (AC) ja milloin tasavirtalatausta (DC)?

Škoda tarjoaa asiakkailleen eri latausvaihtoehtoja, jotta lataus olisi mahdollisimman joustavaa tilanteiden mukaan. Suosittelemme asennuttamaan kotiin Škoda iV Charger -latausaseman auton säännöllistä latausta varten. Voit ladata ajoakun myös nopeasti matkan varrella. Latausasemilla lataamista varten auton mukana toimitetaan Mode 3 -latauskaapeli vaihtovirtalataamista varten. Pitemmillä ajomatkoilla kannattaa käyttää pika- ja suurteholatausasemien tasavirtalatausta, jos mahdollista.

Aiheutuuko siitä jotain vaaraa, jos latauskaapeli kastuu auton seisoessa lammikossa tai kun sataa?

Ei. Lataaminen on täysin turvallista. Sekä auto että akun latauslaite on moninkertaisesti suojattu tällaisiltakin olosuhteilta. Esimerkiksi virta kulkee latausasemasta auton akkuun vasta sitten, kun latausliitin on asianmukaisesti kytketty, ja kun latauslaite on varmistanut kaiken olevan kunnossa ja valmiina.

Pitääkö latauskaapeli irrottaa heti, kun ajoakku on ladattu täyteen?

Ei. Auton latauslaite kytkeytyy automaattisesti pois päältä, kun lataus on valmis.

Mitä tapahtuu, jos unohdan irrottaa latauskaapelin auton latauspistorasiasta ja lähden ajamaan?

Ajoasennon kytkeminen ja ajoon lähtö onnistuu vasta sitten, kun latauskaapeli on irrotettu.

Voinko keskeyttää latauksen, vaikka ajoakkua ei ole ladattu täyteen?

Kyllä, voit keskeyttää latauksen. Lataus keskeytyy, kun avaat auton keskuslukituksen. Voit keskeyttää latauksen myös MyŠkoda-sovelluksesta tai suoraan latausasemasta (jos mahdollista).

Vaurioituuko ajoakku, jos sitä ladataan joka päivä tai liian pitkään?

Ei, päivittäinen tai pitkäaikainen lataus ei aiheuta ongelmia. Lataus päättyy automaattisesti, kun akun lataus on valmis.

Vaurioituuko ajoakku, jos en jatka ajamista siihen asti, että akku tyhjentyy kokonaan?

Ei. Akun ei tarvitse olla tyhjä, jotta sitä voidaan ladata.

Pitääkö ajoakku ladata aina täyteen?

Ei, se ei ole tarpeen. Akkujen muisti-ilmiö on vain minimaalinen, joten osittaisella latauksella ei ole huomattavaa vaikutusta akun kapasiteettiin.

Onko siitä jotain haittaa, jos ajoakkua ladataan säännöllisesti tasavirralla CCS-liittimellä?

Ei. Tasavirtalatauksessa akku ladataan lähes tyhjästä 80 prosentin varaustasoon automallista ja lataustehosta riippuen noin 30–60 minuutissa. Lopun 20 prosentin lataamista varten lataustehoa lasketaan huomattavasti akun säästämiseksi.

Jos lähellä ei ole latausasemaa, kuinka kauan auto voi olla pysäköitynä ilman että ajoakku tyhjenee?

Se riippuu mm. ulkolämpötilasta ja akun varaustasosta auton pysäköintihetkellä. Jos akku on lähes täynnä ja ulkolämpötila alhainen, autoa voi pitää pysäköitynä jopa kuukausia.

Mikä on paras aika sähköauton lataamiseen?

Sähköauton lataamiselle ei ole olemassa mitään yksittäistä parasta aikaa, mutta useimmat haluavat ladata sen yön aikana, jotta ajoakku on aamulla täynnä. Akun lataaminen täyteen voi latausaseman ja -tehon mukaan kestää noin puolesta tunnista aina kokonaiseen päivään. Myös tämä kannattaa ottaa huomioon, kun mietit, mikä olisi paras hetki sähköautosi lataamiseen.

Onko induktiolataus mahdollista?

Siinä mielessä kyllä, että jotkin maat ja automerkit tarjoavat jo induktiolatausmahdollisuuden. Sitä ei kuitenkaan ole vielä saatavilla automalleihimme. Harkitsemme kuitenkin tämän latausvaihtoehdon tarjoamista tulevaisuudessa.

Mitä tapahtuu, jos sähköauton ajoakku tyhjentyy?

Akun tyhjentyminen normaalissa ajossa on erittäin epätodennäköistä. Automme varoittavat hyvissä ajoin etukäteen alhaisesta akun varaustasosta, ja voit tarkastaa sen myös MyŠkoda-sovelluksella.

Olemme kuitenkin varautuneet myös tällaiseen tilanteeseen. Tarjoamme sinulle sopivan liikkuvuusratkaisun joko Škoda Ajoturvan puitteissa tai osana asiaankuuluvia palveluja.

Miten tyhjentynyt ajoakku vaikuttaa autolla ajoon?

Auto pitää sinut ajan tasalla akun kapasiteetista vastaavalla tavalla kuin perinteinen polttomoottoriauto, joka näyttää tankissa olevan polttoainemäärän. Jarrutusenergian talteenoton avulla akkua ladataan myös ajon aikana. Jos et reagoi akun alhaista varaustasoa koskeviin useisiin varoituksiin ja akku lopulta tyhjentyy, auto pysähtyy samoin kuin polttomoottoriauto polttoaineen loppuessa. Polttomoottoriautossa siitä aiheutuu polttoainejärjestelmän ilmauksen tarve, mutta sähköauton voi ladata normaalisti ilman huoltotoimenpiteitä.

Onko olemassa palvelua, jonka kautta voin saada latausavun paikan päälle, kuten apukäynnistyspalvelu?

Kyllä. Markkinoilla toimii jo useita palveluntarjoajia, ja tulevaisuudessa niitä tulee lisää. Tällä hetkellä asiakkaamme auto voidaan hinata ladattavaksi lähimmän huoltokumppanin toimipisteeseen tai lähimmälle latausasemalle. Järjestämme sinulle aina parhaan mahdollisen vaihtoehdon tilanteen mukaan. Olemme myös kehittämässä omia kumppaniratkaisuja, jotka tulevat tarjolle oman huoltoverkostomme tai yhteistyökumppaneidemme kautta.