Tämä on pääsivun alasivu.

Akuista usein kysyttyä

Miten suuria Škoda Auton sähköautoissa käytettävät ajoakut ovat kapasiteetiltaan? Mikä sähköautojen arvioitu toimintamatka on?

Škoda Enyaqiin tarjolla olevien ajoakkujen kapasiteetit ovat 62 kWh (58 kWh netto) ja 82 kWh (77 kWh netto). WLTP-toimintamatka suurempiakkuisessa mallissa on parhaimmillaan jopa 540* kilometriä (Coupé jopa 550* kilometriä).

*Koskee 80-mallia vakiovarustein

Mitkä litiumioniakun edut ovat?

Muihin akkuihin verrattuna litiumioniakun etuja ovat suuri energiatiheys, vakaa teho, erinomainen turvallisuus, minimaalinen muisti-ilmiö, pitkä käyttöikä ja kohtuulliset kustannukset. Näiden ansiosta litiumioniakku täyttää Škodan kriteerit koskien päivittäistä käyttöä, käyttöikää ja turvallisuutta.

Ovatko Škodan sähköautojen ajoakut riittävän tehokkaita?

Škodan kaikissa sähköautoissa käytetään litiumioniakkuja ja uusinta akkutekniikkaa. Näin saavutetaan paras mahdollinen sähköenergian varausmäärä.

Kuinka pitkä ajoakun käyttöikä on?

Škoda myöntää ajoakulle 8 vuoden tai 160 000 km:n* takuun.

*Ensin täyttyvä raja on määräävä

Voidaanko ajoakku vaihtaa kapasiteetin heikentyessä?

Takuutapauksissa akku voidaan vaihtaa. Olemme kuitenkin asettaneet kunnianhimoisen tavoitteen, jolla pyritään siihen, että akun käytettävissä oleva kapasiteetti on yhä vähintään 80 prosenttia jopa 10 vuoden jälkeen, kun autolla ajetaan vuosittain 15 000 kilometriä. Odottamattomien vikojen yhteydessä voidaan vaihtaa akun yksittäisiä elementtejä.

Miten Škodan sähköautojen ajoakut hävitetään?

Hyvä uutinen on se, että akut voidaan kierrättää ja että peräti 96 prosenttia akun materiaaleista voidaan kerätä talteen. Kierrätyslaitokselle toimitettu akku voidaan kierrättää kahdella eri tavalla. Jos akuissa ei ole enää virtaa, ne voidaan purkaa metallikomponenttien kuten kuparin ja teräksen erottelemiseksi. Jos akuissa on vielä virtaa, ne murskataan kappaleiksi nestemäisessä typessä jäädyttämisen jälkeen varmistaen, ettei murskattavissa akuissa tapahdu reaktioita.

Voidaanko sähköauton ajoakku kierrättää?

Akkujen kierrätys on kriittisen tärkeää. Litiumioniakkuja voidaan kierrättää, mutta kustannukset ovat vielä suuret. Kun autojen sähköistyminen yleistyy entisestään, litiumioniakkujen valmistusmäärät kasvavat vastaavasti. Raaka-aineita tarvitaan siten enemmän, ja myöhemmin yhä enemmän akkuja tulee käyttöikänsä päähän. Nämä seikat ohjaavat edullisempien ja tehokkaampien kierrätysmenetelmien kehitystä.

Millaisia vaihtoehtoja ajoakkujen uudelleenkäytössä on?

Kun akku on tullut käyttöikänsä päähän, kierrätys ei ole ainut vaihtoehto. Akuista voidaan esimerkiksi tehdä energiavaraajia, mikä pidentää akkujen kokonaiskäyttöikää monella vuodella. Toisin sanoen pystymme antamaan akuillemme toisen elämän.

Voidaanko sähköautoissa käytettävien ajoakkujen sisältämä litium kierrättää?

Litiumin talteenotto ja kierrätys on erittäin monimutkaista. Siitä huolimatta vastaus on lyhyesti sanottuna kyllä, sillä edistyksellisten erottelutekniikoiden ansiosta jopa 96 prosenttia litiumioniakkujen materiaaleista pystytään kierrättämään. Tutkimme jatkuvasti eri vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat sen, että arvokkaita materiaaleja saadaan kerättyä talteen mahdollisimman paljon.

Miten Škoda Auto pyrkii varmistamaan ajoakkujen hävittämisen ympäristövastuullisella tavalla?

Škoda Auto on laatinut auton akkujen uusiokäyttöä varten ohjelman, jota sovelletaan suoraan jälleenmyyjä-/huoltokumppaniliikkeissä ja Škoda Auton toiminnassa. Sellaisia akkuja, joiden kapasiteetti ei enää riitä autokäyttöön, voidaan hyödyntää energianvaraajina esimerkiksi huoltokumppaniliikkeiden ja tehtaiden toiminnassa.

Kuinka turvallisia sähköautojen ajoakut ovat?

Škoda-sähköautojen akut ovat erinomaisen törmäysturvallisia, ja ne on suojattu ylikuumentumiselta ja oikosuluilta. Autot ovat läpäisseet vaativat laatu- ja törmäystestit aivan kuten muutkin automallimme, ja ne täyttävät tiukimmatkin turvallisuusvaatimukset.

Miten ajoakun paino vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin?

Akku on sijoitettu auton pohjaan akseleiden väliin. Sijoitus laskee auton painopistettä alemmas ja mahdollistaa optimaalisen painojakauman etu- ja taka-akselille. Tämä takaa erinomaiset ajo-ominaisuudet erityisesti urheilullisessa ajossa ja kaarteissa.

Viekö ajoakku paljon tilaa autosta?

Sisätilojen tilavuus ja muunneltavuus on yksi sähköautojen merkittävimmistä eduista. Pidemmän toimintamatkan mahdollistava akku vie enemmän tilaa. Se on kuitenkin sijoitettu auton pohjaan. Akku ei ole siten este sisätilan käyttämiselle. Lisäksi sijoituspaikka laskee auton painopistettä alemmas, mikä on havaittavissa auton parempina ajo-ominaisuuksina. Itse sähkömoottori on huomattavasti vähemmän tilaa vievä kuin perinteinen polttomoottori, eikä kookasta vaihteistoakaan tarvita.

Kuinka kalliita ajoakut ovat?

Yleisesti ottaen ajoakku on sähköauton kallein osa. Pienempien automallien akut ovat yleensä kalliimpia kuin suurempien automallien. Sähköautojen yleistymisen myötä akkujen hinnat laskevat, ja sähköautoista tulee sen myötä hankintahinnaltaan edullisempia.

Onko ladattavan hybridin (PHEV) ja sähköauton (BEV) ajoakuissa eroja?

Kyllä on. Näiden akkujen kapasiteetissa ja rakenteessa on perustavanlaatuisia eroja. Ladattavien hybridien akut ovat kapasiteetiltaan huomattavasti pienempiä, ja ne on yleensä sijoitettu auton takaosaan, esimerkiksi takaistuimien alle, koska autossa pitää olla tilaa myös polttomoottorille. Sähköauton akku on yleensä muodoltaan rullalautamainen, sillä kyseinen muoto sopii hyvin auton pohjaan. Koska sähköautossa ei ole polttomoottoria, akun kapasiteetin täytyy olla siten suurempi.