Tämä on pääsivun alasivu.

Akuista usein kysyttyä

Miten suuria Škoda Auton autoissa käytettävät ajoakut ovat kapasiteetiltaan? Mikä on autojen arvioitu toimintamatka?

Škodan ensimmäisen täyssähkö-katumaasturimalli Enyaqin WLTP-toimintamatka on jopa yli 550* kilometriä. Suurin tarjolla oleva ajoakku on bruttokapasiteetiltaan 82 kWh (77 kWh netto). Saat lisätietoa malliversiokohtaisista toimintamatkoista ja akkukapasiteeteista hinnastosivuiltamme löytyvistä autohinnastoista ja teknisistä tiedoista.

*Koskee 80-mallia vakiovarustein

Mitkä ovat litiumioniakun edut?

Muihin akkuihin verrattuna litiumioniakun etuja ovat suuri energiatiheys mahdollistaen optimaalisen sähköenergian varausmäärän, vakaa suorituskyky, erinomainen käyttöturvallisuus, minimaalinen muisti-ilmiö, pitkä käyttöikä ja markkinakelpoiset kustannukset, jotka todennäköisesti pienenevät lähivuosina. Näistä syistä litiumioniakku täyttää Škodan kriteerit koskien soveltuvuutta päivittäiseen käyttöön, käyttöikää ja turvallisuutta.

Ovatko Škoda-sähköautojen ajoakut riittävän tehokkaita?

Kaikissa Škoda-sähköautoissa käytetään korkeajännite-litiumioniakkuja ja uusinta akkutekniikkaa. Näin saavutetaan paras mahdollinen sähköenergian varausmäärä.

Kuinka pitkä on ajoakun käyttöikä?

Škoda myöntää ajoakulle 8 vuoden tai 160 000 km:n* takuun.

*Ensin täyttyvä raja on määräävä

Voidaanko ajoakku vaihtaa kapasiteetin heikentyessä?

Takuutapauksissa ajoakku voidaan vaihtaa. Olemme kuitenkin asettaneet erittäin kunnianhimoisen tavoitteen, jolla pyritään siihen, että ajoakun käytettävissä oleva kokonaiskapasiteetti on yhä 80 prosenttia 10 vuoden jälkeen, kun autolla ajetaan vuosittain 15 000 kilometriä. Odottamattomien vikojen yhteydessä voidaan vaihtaa ajoakun yksittäisiä elementtejä.

Miten Škodan sähköautojen ajoakut hävitetään?

Hyvä uutinen on se, että ajoakut voidaan kierrättää ja että peräti 96 prosenttia materiaaleista voidaan kerätä talteen. Kierrätyslaitokselle toimitettu akku voidaan kierrättää kahdella eri tavalla. Jos akuissa ei ole enää virtaa, ne voidaan purkaa metallikomponenttien kuten kuparin ja teräksen erottelemiseksi. Jos akuissa on vielä virtaa, ne murskataan kappaleiksi nestemäisessä typessä jäädyttämisen jälkeen. Näin varmistetaan se, että murskattavissa akuissa ei tapahdu reaktioita.

Voidaanko sähköauton ajoakku kierrättää?

Ajoakkujen kierrätys on kriittisen tärkeää. Litiumioniakkuja voidaan kierrättää, mutta kustannukset ovat vielä suuret. Kun autojen sähköistyminen yleistyy, litiumioniakkujen valmistusmäärät kasvavat vastaavasti. Raaka-aineita tarvitaan siten enemmän, ja myöhemmin yhä enemmän akkuja tulee käyttöikänsä päähän. Nämä seikat ohjaavat edullisempien ja tehokkaampien kierrätysmenetelmien kehittämistä.

Millaisia vaihtoehtoja ajoakkujen uudelleenkäytössä on?

Kun ajoakku on tullut käyttöikänsä päähän, kierrätys ei ole ainut vaihtoehto. Akuista voidaan esimerkiksi tehdä energianvarauslaitteita, mikä pidentää akkujen kokonaiskäyttöikää monella vuodella. Toisin sanoen pystymme antamaan akuillemme toisen elämän.

Voidaanko sähköautoissa käytettävien ajoakkujen sisältämä litium kierrättää?

Litiumin talteen ottaminen ja kierrätys on erittäin monimutkaista, joten lyhyesti: kyllä, edistyksellisten erottelutekniikoiden ansiosta pystymme kierrättämään jopa 96 prosenttia litiumioniakkujen materiaaleista. Tutkimme jatkuvasti eri vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat sen, että arvokkaita materiaaleja saadaan kerättyä talteen mahdollisimman paljon.

Miten Škoda Auto pyrkii varmistamaan ajoakkujen hävittämisen ympäristövastuullisella tavalla?

Škoda Auto on laatinut auton akkujen toisiokäyttöä varten ohjelman, jota sovelletaan suoraan jälleenmyyjä- ja huoltokumppaniliikkeissä sekä Škoda Auton toiminnassa. Akkuja, joiden kapasiteetti ei enää riitä autokäyttöön, voidaan hyödyntää energianvaraajina esimerkiksi huoltopisteiden ja tehtaiden teknisessä toiminnassa.

Kuinka turvallisia sähköautojen ajoakut ovat?

Škoda-sähköautojen ajoakut ovat erinomaisen törmäysturvallisia, ja ne on suojattu ylikuumentumiselta ja oikosuluilta. Sähköautot ovat läpäisseet vaativat laatu- ja törmäystestit aivan kuten muutkin automallimme, ja ne täyttävät tiukimmatkin turvallisuusvaatimukset.

Miten ajoakun paino vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin?

Ajoakku on sijoitettu auton pohjaan akseleiden väliin. Sijoitus laskee auton painopistettä ja mahdollistaa optimaalisen painonjakauman etu- ja taka-akselille. Tämä takaa erinomaiset ajo-ominaisuudet erityisesti kaarreajossa.

Viekö ajoakku paljon tilaa autosta?

Päinvastoin: sisätilojen tilavuus ja muunneltavuus on yksi sähköautojen merkittävimmistä eduista. Riittävän toimintamatkan mahdollistava ajoakku vie tietenkin tilaa, mutta se sijaitsee auton pohjassa. Se ei ole siten este sisätilan käytössä. Lisäksi sijoituspaikka laskee auton painopistettä, mikä on havaittavissa auton parempina ajo-ominaisuuksina. Sähkömoottori on puolestaan huomattavasti vähemmän tilaa vievä kuin polttomoottori, eikä kookasta vaihteistoakaan tarvita.

Kuinka kalliita ajoakut ovat?

Yleisesti ottaen ajoakku on sähköauton kallein osa. Pienempien automallien akut ovat yleensä kalliimpia kuin isompien automallien. Sähköautojen yleistymisen myötä akkujen hinnat laskevat ja sähköautoista tulee siten edullisempia.

Onko ladattavan hybridin (PHEV) ja sähköauton (BEV) ajoakuissa eroja?

Kyllä on. Näiden ajoakkujen kapasiteetissa ja rakenteessa on perustavanlaatuisia eroja. Ladattavien hybridien akut ovat kapasiteetiltaan pienempiä ja yleensä auton takaosaan, esimerkiksi taka-akselin etupuolelle sijoitettuja, koska autossa pitää olla myös tilaa polttomoottorille. Täyssähköautojen akut ovat yleensä muodoltaan rullalautamaisia, koska kyseinen muoto sopii hyvin auton pohjaan. Koska täyssähköautossa ei ole polttomoottoria, akun kapasiteetti on siten huomattavasti suurempi.