Škoda Enyaq Coupén tekniikka
Ajoasetukset ja mukautuva alustan säätö
Enyaq Coupé -mallissa on vakiovarusteena ajoasetuksen valinta. Ajoasetuksia on viisi tai kuusi auton varustelun mukaan. Takavetoisessa mallissa vaihtoehdot ovat Eco, Comfort, Normal, Sport ja Individual. Nelivetoisen mallin yhteydessä on myös Traction-asetus. Ajoasetuksen valinnalla vaikutetaan paitsi ajopolkimen reagointiluonteeseen, myös moottorilta käytettävissä olevaan vääntöön, auton huippunopeuteen, ohjaustehostimen toimintaan ja ilmastoinnin tehokkuuteen.
Jos autoon valitaan lisäksi mukautuva alustan säätöjärjestelmä (DCC), valittu ajoasetus vaikuttaa myös alustan toiminnan asetuksiin. DCC valvoo jatkuvasti ajotilannetta ja reagoi muuttuviin ajotilanteisiin säätämällä iskunvaimennuksen toimintaa pyöräkohtaisesti.
Škoda Enyaq Coupén tekniikka
Progressiivinen ohjaus
Saatavilla oleva progressiivinen ohjaus mahdollistaa auton dynaamisen hallinnan, sillä kuljettajan ei tarvitse muuttaa otettaan ohjauspyörästä esimerkiksi ahtaissa paikoissa tai tiukoissa kaarteissa ajaessaan, jolloin jo ohjauspyörän pieni kääntäminen kääntää etupyöriä enemmän.
Škoda Enyaq Coupén tekniikka
Neliveto
Nelivedolla Enyaq Coupé on valmis monenlaiseen menoon. Sen avulla Enyaq Coupé etenee huonokuntoisemmillakin teillä tasaisesti ja varmasti. Nelivetoisessa autossa on etuakselilla toinen sähkömoottori, joka antaa etupyörille maksimitehoa 80 kW ja vääntöä enimmillään 162 Nm.
Škoda Enyaq Coupén tekniikka
Jarrutusenergian talteenotto
Jarrutusenergian talteenotossa auton liike-energiaa muunnetaan nopeutta hidastettaessa sähköksi, joka varastoidaan ajoakkuun. Polttomoottoriautossa liike-energia muutetaan jarrutettaessa jarrupalojen ja jarrulevyjen välissä syntyvällä kitkalla lämmöksi, jota ei hyödynnetä, vaan se johdetaan ilmaan. Jarrutusenergian talteenotto hyödyntää tehokkaasti energiaa ja auttaa pidentämään Enyaq Coupén toimintamatkaa lataamalla akkua ajon aikana.
Škoda Enyaq Coupén tekniikka
Akkuvaihtoehdot tarpeidesi mukaan
Ajoakku on sijoitettu auton pohjaan. Sijoitus laskee painopistettä, mistä on hyötyä etenkin kaarreajossa, ja autoon saadaan toteutettua suuret sisätilat. Saatavilla on kaksi erikokoista akkua: 63 ja 82 kWh (brutto). Myös mallinimissä esiintyvät numerot 60, 85 ja 85x viittaavat akkukokoon. Sähkön kulutuksen pienentämiseksi Enyaq Coupén sisätilan lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen käytetään ilmalämpöpumppua.
Škoda Enyaq Coupén tekniikka
Ilmalämpöpumppu
Enyaq Coupé -malliin saatava ilmalämpöpumppu merkitsee sähkön huomattavaa säästöä, koska sitä tarvitaan vähemmän sisätilan lämmittämiseen tai jäähdyttämiseen. Järjestelmä hyödyntää myös ajoakusta ja muista korkeajänniteosista peräisin olevaa hukkalämpöä sisätilan lämmittämiseen.
Škoda Enyaq Coupén tekniikka
Aerodynamiikka
Enyaq Coupé on muotoiltu aerodynamiikaltaan erinomaiseksi. Toimintamatkan maksimoimiseksi autossa on kiinnitetty erityishuomiota aerodynamiikkaan hiomalla monia yksityiskohtia. Tuloksena on erinomainen ilmanvastuskerroin (alkaen 0,225). Yksityiskohtiin lukeutuvat Modern Solid -muotokielen mukainen keulailme, Tech Deck -etumaskin yhtenäinen, matala ja tasainen pinta, saumaton yhteys etumaskin ja konepellin välillä, optimoidut Air Curtain -ilmanohjausaukot, pienempi väli jäähdyttimen ja etupuskurin välillä ja aerodynaamisesti optimoidut vanteet.