MISSÄ WLTP OTETAAN KÄYTTÖÖN?

Kartan selitykset:

Vihreä - Euroopan Unioni (27 maata)
Vaaleanvihreä – viisi muuta Euroopan maata (Sveitsi, Liechtenstein, Norja, Islanti ja Iso-Britannia)
Musta - ehdokasmaat: Turkki (WLTP koskee vain tuontiautoja; kotimaan tuotantoa koskee NEDC), Israel ja EU-maiden Euroopan ulkopuoliset alueet): Réunion, Martinique, Guadeloupe, Ranskan Guiana, St. Martin ja Mayotte
Tummanharmaa - käyttöönotto osittain (suunnitelmissa): Etelä-Korea, Japani (WLTP ilman testisyklin erittäin nopean ajon vaihetta), Intia, Kiina (vain CO2-päästö, NEDC-sykliä käytetään polttoaineen kulutusmittaukseen)

WLTP vastaan NEDC

• Noin 50 % pitempi syklin kesto • Yli kaksi kertaa pitempi syklissä ajettava matka • Suurempi maksiminopeus – 131 km/h • Suurempi keskinopeus – 47 km/h • Joutokäyntiaika puolittuu

KAIKKI YKSITYISKOHTAISESTI…

WLTP-testissä käytetään suurempaa auton massaa (mukana 15 % auton maksimikantavuudesta).

AIKAJANA


ENTISTÄ KATTAVAMPI

WLTP ottaa huomioon lisävarusteet kuten isommat pyörät ja vetokoukku. Niiden vaikutus auton CO2-arvoon ja kulutukseen mitataan sillä vaikutuksella, joka kyseisillä varusteilla on vierintävastukseen, aerodynamiikkaan ja massaan.

RDE ja PEMS