Turvavarusteet ja -järjestelmät Škoda Enyaqin ydin on ensiluokkainen, tinkimätön turvallisuus. Aiemmin mainittujen turvajärjestelmien lisäksi autossa on joko vakiona tai siihen on lisävarusteena saatavilla seuraavat varusteet:
› Toisen istuinrivin uloimmilla paikoilla ja valinnan mukaan etumatkustajan istuimessa on lastenistuinten Isofix-kiinnikkeet ja Top Tether-yläkiinnityspisteet.
› Toisin kuin vakionopeuden säädin, joka pitää auton nopeuden asetetussa nopeudessa, nopeusrajoitin sallii ajamisen millä tahansa nopeudella muttei asetetun rajanopeuden ylittämistä.
› ABS-järjestelmä estää pyörien lukkiutumisen hätäjarrutuksen yhteydessä tai liukkaalla pinnalla jarrutettaessa.
› Hydraulinen hätäjarrutusavustin HBA lisää jarrupainetta ja auttaa siten kuljettajaa hätäjarrutustilanteissa. Se voi lyhentää jarrutusmatkaa merkittävästi.
› Elektroninen jarruvoiman jako EBD varmistaa automaattisesti jarruvoimien optimaalisen säädön ja estää takapyöriä jarruttamasta liikaa.
› Jarrutusenergian talteenottotehon säätö RBC estää vetävien pyörien lukkiutumisen, kun nopeutta hidastetaan liukkaalla pinnalla jarrutusenergian talteenotolla.
› ASR-vetoluistonesto varmistaa vetopidon liikkeelle lähdettäessä ja estää kiihdytettäessä vetäviä pyöriä pyörimästä tyhjää liukkaalla tienpinnalla.
› Elektroninen tasauspyörästölukko EDL auttaa, kun autolla kiihdytetään tai ajetaan mäkeä ylös ja jonkin vetävän pyörän pito on heikko.
› Perävaunuvakautus TSA on toiminnassa, kun autoon on kiinnitetty perävaunu alkuperäiseen vetokoukkuun, jolla on oma ohjainlaite. Järjestelmän toiminta perustuu kykyyn tarvittaessa jarruttaa yhtä tai useampaa pyörää ja samalla vähentää sähkömoottorilta tulevaa tehoa. TSA-järjestelmä osaa puuttua vaaralliseen tilanteeseen ja vakauttaa yhdistelmän käyttäytymistä.
› Elektroninen tasauspyörästöjarru XDS+ auttaa kuljettajaa jyrkissä käännöksissä varmistaen auton neutraalin ohjattavuuden kaarteissa urheilullisesti ajettaessa. Järjestelmä simuloi automaattista tasauspyörästölukkoa ja parantaa vetopitoa ja ajamisen dynamiikkaa kaarteissa. Sen ansiosta auto ohjautuu kaarteissa varmemmin ja luonnollisemmin.
› Rengaspainevaroitin TPM+ pitää kuljettajan ajan tasalla rengaspaineiden suhteen.
› Auto Hold -paikallaanpitoavustin estää auton valumisen pysähdyttäessä tai liikkeelle lähdettäessä ilman että kuljettajan tarvitsee painaa jarrupoljinta. Jarru vapautetaan automaattisesti, kun kuljettaja painaa ajopoljinta. Auto Hold -paikallaanpitoavustin käyttää sekä etu- että takajarruja.
Taka-akselille asennetun sähkömoottorin lisäksi nelivetoisessa autossa on sähkömoottori myös etuakselilla.
Veto etupyörille kytketään päälle ja pois automaattisesti, ja kuljettaja voi tietyissä määrin vaikuttaa nelivetojärjestelmän toimintaan ajoasetuksen valinnalla: Sport, Eco, Comfort tai Traction.
Nelivetoinen malli kuluttaa vain hieman enemmän energiaa kuin takavetoinen malli. Suurempi energiankulutus johtuu pääasiassa auton etumoottorin tuomasta lisäpainosta. Tämä nelivetoratkaisu on energiatehokkaampi kuin perinteinen toteutus, jossa akseleiden välissä on tasauspyörästö ja nivelakseli.
Nelivedon yhteydessä autossa on aina 82 kWh ajoakku (77 kWh netto).
Ajonautinnon maksimoimiseksi Enyaqiin on saatavilla mukautuva alustan säätöjärjestelmä, johon sisältyy ajoasetuksen valinta. Se muuttaa iskunvaimennuksen jäykkyyttä ja tiettyjä auton muita asetuksia valitun asetuksen mukaisesti. Auton ominaisuuksien muuttaminen mukavan rennoista dynaamisen sporttisiksi onnistuu helposti vain katkaisinta painamalla.
Mukautuva alustan säätöjärjestelmä valvoo jatkuvasti ajotilannetta ja reagoi sen muutoksiin (jarrutus, kiihdytys, kääntyminen) säätämällä iskunvaimennuksen luonnetta rengaskohtaisesti ja valitun ajoasetuksen mukaan.
Sport-alustan jousitus on normaalia jäykempi. Siinä käytetään lyhyempiä jousia ja sport-iskunvaimentimia, jotka tekevät tästä alustasta oivan vaihtoehdon autonsa urheilullisuutta ja herkkää reagointia arvostavalle kuljettajalle. Alusta on madallettu 15 mm edessä ja 10 mm takana.
Jarrutusenergian talteenotossa auton liike-energiaa muutetaan nopeutta hidastettaessa sähköksi, joka varastoidaan korkeajänniteakkuun. Toiminto hyödyntää siksi tehokkaasti energiaa ja auttaa kasvattamaan sähköauton toimintamatkaa lataamalla akkua ajon aikana.
Jarrutusenergian talteenottoa voidaan käyttää erilaisissa ajotilanteissa ja eri tehoilla, joita voidaan vaihdella ajon aikana. Kuljettaja voi asettaa jarrutusenergian talteenottotehon manuaalisesti tai auto voi säätää sitä automaattisesti.
Tämä varuste tekee Enyaqista entistä täsmällisemmän käsitellä ja etenkin kaarteissa tarkemmin ohjattavan. Ohjauksen välitys muuttuu sen mukaan, miten paljon ohjauspyörää käännetään.