Tämä on pääsivun alasivu.

LATAUKSESTA USEIN KYSYTTYÄ

Miten akku voidaan ladata, ja miten lataustavat eroavat toisistaan?

Tällä hetkellä sähköauton lataamiseen on käytettävissä kaksi yleistynyttä lataustapaa: joko julkisesta latauspisteestä tai kotona (latauslaitteesta tai tavallisesta kotitalouspistorasiasta). Julkisia latauspisteitä löytyy esimerkiksi kauppakeskuksista sekä autoliikkeistä, huoltoasemilta ja pysäköintipaikoilta. Julkisen latauspisteen etu kotona lataamiseen verrattuna erityisesti täyssähköautojen kohdalla on suurempi latausvirta, kun taas kotona lataamisen merkittävänä etuna on helppous.

Onko sähköauton lataaminen vaikeaa?

ŠKODA-sähköautojen lataaminen on varsin helppoa, ja lataamiseen ja lataamisen maksamiseen on tarjolla useita eri vaihtoehtoja. Yksi mainio vaihtoehto on käyttää ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitetta.

Miten lataus tapahtuu?

Täyssähköauton kohdalla tarjolla on kaksi eri latausvaihtoehtoa: akku voidaan ladata joko vaihtovirralla (AC) tai tasavirralla (DC). Ladattavan ŠKODA-hybridiauton akku ladataan aina vaihtovirralla (AC). AC-lataus on hitaampaa kuin DC-lataus. AC-lataus onnistuu esimerkiksi 230 voltin kotitalouspistorasiasta tai 400 voltin kolmivaihepistorasiasta. Sähköauton täytyy muuntaa tämä vaihtovirta tasavirraksi, minkä vuoksi lataaminen kestää kauemmin. Kolmivaihepistorasiasta (jota käytetään esimerkiksi sirkkelin virtalähteenä) lataaminen on nopeampaa suuremman energiavirran ansiosta, mutta vaihtovirta pitää edelleen muuntaa tasavirraksi. Lataukseen onkin kannattavinta käyttää sähköautojen lataamiseen tarkoitettua latauslaitetta. Useimmiten auton akun saa ladattua DC-pikalatauspisteestä 80-prosenttisesti alle tunnissa. Loppujen 20 prosentin lataus kestää suurin piirtein yhtä kauan kuin ensimmäisten 80 prosentin lataaminen.

Miten sähköauton julkinen AC-lataus tapahtuu vaihe vaiheelta?

1. Lataamista varten saatat tarvita esimerkiksi mobiilisovelluksen, kortin tai sirutunnisteen, jolla tunnistaudut ja aktivoit latauspisteen. Saat kortin tai sirutunnisteen palveluntarjoajalta. Mobiilisovellukset ovat ladattavissa Google Play- tai App Store -sovelluskaupoista.

2. Valitse oikea pistoke latauspisteen näytön ohjeiden mukaan.

3. Liitä autosi latauskaapeli valittuun pistokkeeseen.

4. Lataus käynnistyy yleensä automaattisesti, kun latauskaapeli on liitetty oikein. Latausaika riippuu esimerkiksi latauspisteen tyypistä ja akun kapasiteetista sekä jäljellä olevasta varaustasosta.

5. Latauksen käynnistyttyä pistorasia lukitaan, jotta latauskaapelia ei voida irrottaa latauksen aikana.

6. Kun lataus on valmis, irrotat latauskaapelin. Sen jälkeen voit jatkaa ajamista akku ladattuna.

Huomaathan, että ohjeet voivat vaihdella latauspistekohtaisesti ja käytettävän lataustavan mukaan.

Kuinka kauan täyssähköauton akun täyteen lataamiseen kuluu aikaa?

Yleisesti ottaen DC-pikalatauspisteestä akun saa ladattua 80-prosenttisesti enintään reilussa tunnissa tai parhaimmillaan vain reilussa puolessa tunnissa. Loppujen 20 prosentin lataus kestää suurin piirtein yhtä kauan kuin ensimmäisten 80 prosentin lataaminen. Jos et voi käyttää pikalatauspistettä, auton akun täyteen lataaminen kestää kauemmin akun ja automallin mukaan.

Missä voin ladata sähköauton?

Voit ladata sen kotona tai julkisessa latauspisteessä. Jos haluat ladata uuden autosi akkua kotona, kannattaa harkita ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteen asentamista. Jos haluat käyttää julkisia latauspisteitä, löydät ne helposti MyŠKODA -sovelluksella.

Voiko ŠKODA AUTO auttaa minua autolleni sopivan latauslaitteen hankinnassa?

Valtuutetut jälleenmyyjäliikkeet tarjoavat sinulle kattavan eMobility-ratkaisun, joka räätälöidään tarpeittesi mukaan. Ratkaisun yksityiskohdat riippuvat automallista, kotisi sijainnista, talotyypistä jne. Myyjä suosittelee sinulle sopivaa ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitetta tai latauskaapelia. Ota yhteys omaan sähköyhtiöösi sähköliittymän kapasiteetin ja lataustehon sopivaksi säätämistä varten.

Mikä on kotilatauslaite?

Kotilatauslaite on kiinteistön seinään asennettava sähköautojen latauspiste. Kotilatauslaitteesta syötetään virtaa auton akkuun, kun latauskaapeli on liitettynä. Siitä saadaan vaihtovirtaa (AC). ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteesta on tarjolla kolme eri versiota. Voit ostaa haluamasi laitteen valtuutetusta ŠKODA-jälleenmyyjäliikkeestä.

Kenelle ŠKODA iV Charger -kotilatauslaite on tarkoitettu?

ŠKODA iV Charger -kotilatauslaite on suunniteltu varta vasten asiakkaille, jotka haluavat asentaa kotiinsa nopean kotilatauslaitteen. Jälleenmyyjäliikkeen työntekijät antavat sinulle lisätietoja ja neuvovat sinun ja autosi tarpeisiin sopivimman ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteen valinnassa.

Miten ŠKODA iV Charger -kotilatauslaite asennetaan?

On tärkeää huomioida, että et voi asentaa ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitetta itse. Kun olet päättänyt hankkia ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteen kotiisi, valtuutetun jälleenmyyjäliikkeemme edustaja ottaa yhteyden asianmukaisen pätevyyden omaavaan sähköasentajaan, joka voi asentaa laitteen.

Paljonko ŠKODA iV Charger -kotilatauslaite maksaa?

Se riippuu hyvin paljon siitä, minkä tyyppisen ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteen haluat ostaa. Jälleenmyyjäliikkeemme edustaja kertoo mielellään lisää ja auttaa laitteen valinnassa tarjoamalla tarpeisiisi parhaiten sopivaa vaihtoehtoa.

Liittyykö ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteen asennukseen jotain vaaroja?

Suurin vaara liittyy siihen, jos asiakkaat yrittävät itse asentaa ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteen. Suosittelemme ehdottomasti käyttämään sähköasentajaa, jolla on ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteen asentamisen edellyttämä pätevyys. Lisäksi sinun tulee varmistaa, että kotisi sähköliittymän kapasiteetti on lataustehon kannalta riittävä. Tämän asian selvittäminen onnistuu helposti jälleenmyyjäliikkeessämme ammattitaitoisen myyjän kanssa keskustelemalla.

Neuvooko myyjä, kuinka saan suurennettua kotini sähköliittymän kapasiteettia, ja antaako hän tietoa sähköhinnoista, vai pitääkö minun itse selvittää kaikki?

Valtuutetut jälleenmyyjät voivat antaa ainoastaan yleisiä neuvoja. Tietyissä maissa jälleenmyyjät voivat tarjota asiakkaalle kodin soveltuvuustarkastusta, jonka yhteydessä valtuutettu sähköasentaja antaa asiakkaalle ammattilaisneuvoja ja auttaa sähköyhtiölle toimitettavien dokumenttien laatimisessa. Kodin soveltuvuustarkastuksen jälkeen voit itse ottaa yhteyden sähköyhtiöön.

Voinko ostaa sähköauton, jos asun kerrostalossa, ja voinko pysäköidä kerrostaloalueella olevalle kadulle?

Kyllä. Sähköauton omistaminen ei edellytä omakotitalossa asumista tai autotallia. Tällöin sinun on kuitenkin useimmiten käytettävä julkisia latauspisteitä esimerkiksi töissä tai kauppareissuilla. Voit esimerkiksi ladata ENYAQ iV:n akun DC-latauspisteessä siten, että sen kapasiteetti riittää jopa koko viikon työmatkoihin.

Mitä latausvaihtoehtoja minulla on kotona?

Škodalta saat seuraavat lataustuotteet:

• ŠKODA iV Charger, ŠKODA iV Charger Connect ja ŠKODA iV Charger Connect+.

• Mode 2 -latauskaapelit (lataus kotitalouspistorasiasta)

• Yleismallinen iV-latauslaite (lataus kotitalouspistorasiasta ja kolmivaihepistorasiasta)

Mitä eroa on yleismallisella iV-latauslaitteella ja 11 kW:n kotilatauslaitteella?

Yleismallisella iV-latauslaitteella käyttäjä voi ladata auton akkua tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai kolmivaihepistorasiasta. Kotilatauslaite on kiinteistön seinään asennettava laite, joka mahdollistaa kätevän ja turvallisen latauksen ja voi sisältää lisäksi Smart-toimintoja

Mitä Smart-lataus tarkoittaa?

Smart-lataus on yleisesti käytetty yläkäsite. Se kattaa kaikki latauslaitteiden älytoiminnot, jotka optimoivat latausinfrastruktuurin tasapainottamalla latauslaitteiden ja muiden laitteiden välisen energiankulutuksen. Smart-lataus varmistaa, että sähköauton lataus on mahdollisimman tehokasta käytettävissä olevan energiakapasiteetin mukaan. Lisäksi se auttaa säästämään rahaa hyödyntämällä edullisia tariffeja. Osa ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteista voidaan yhdistää myös ŠKODA Connectiin.

Voinko käyttää kaupunkialueella mitä tahansa latauspistettä?

Euroopassa on kattava latauspisteverkosto sähköautojen lataamista varten. ŠKODA AUTO on kehittämässä yksilöllistä ratkaisua (kortti), jota voit käyttää autosi lataamiseen EU-alueen latauspisteissä. Pyrimme näin yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa toteuttamaan myös kiinnostavia latausratkaisuja, jotka esittelemme automalliemme lanseerauksen myötä.

Tarjoaako ŠKODA AUTO julkisen latauspisteratkaisun iV-malleille?

Kehitämme intensiivisesti ratkaisua, jonka myötä pääset hyödyntämään julkisten latauspisteiden tiheää verkostoa eri puolilla Eurooppaa. Tarjoamme parhaan mahdollisen yhdistelmän latausverkoston kattavuuden ja käyttömukavuuden suhteen.

Aikooko ŠKODA AUTO tarjota oman latauspistokkeen sähköautojen latausta varten?

ŠKODA-autoissa käytetään samoja pistokkeita kuin useimmissa Euroopassa myytävissä sähköautoissa: Type 2 Mennekes -pistoketta käytetään AC-lataukseen ja Combo 2 -pistoketta DC-lataukseen.

Onko nopeampi lataaminen mahdollista?

Pikalatauksessa käytetään tasavirtaa (DC). Tämä on auton käyttämä virtatyyppi, joten auton ei tarvitse muuntaa vaihtovirtaa tasavirraksi. Näin lataus tapahtuu nopeammin. Latauspisteverkostossa on jo käytettävissä pikalatausta varten tarkoitettuja DC-latauspisteitä.

Milloin minun kannattaa käyttää AC-latausta ja milloin DC-latausta?

ŠKODA tarjoaa asiakkailleen kaikki latausvaihtoehdot optimaalisen joustavuuden varmistamiseksi. Suosittelemme asentamaan kotiin ŠKODA iV Charger -kotilatauslaitteen auton säännöllistä latausta varten. Voit ladata akun myös nopeasti matkan varrella. Latauspisteissä latausta varten auton mukana toimitetaan sopiva AC-latauskaapeli tavalliseen kotitalouspistorasiaan tarkoitetun latauskaapelin lisäksi. Pidempiä taipaleita varten kannattaa käyttää pikalatauspisteiden DC-latausta, jos mahdollista.

Aiheutuuko siitä jotain vaaraa, jos latauskaapeli kastuu, jos auto seisoo lammikossa tai kun sataa?

Ei. Lataaminen on täysin turvallista. Ihmisille ei aiheudu minkäänlaista vaaraa missään tilanteessa. Sekä auto että akun latauslaite on moninkertaisesti suojattu tällaisiltakin olosuhteilta. Esimerkiksi virta kulkee latauspisteestä vasta sitten, kun pistoke on asianmukaisesti liitetty sekä pistorasiaan että autoon ja kun latauslaite on varmistanut kaiken olevan kunnossa ja valmiina.

Mitä tapahtuu, jos unohdan irrottaa pistokkeen latauspisteestä ja lähden ajamaan?

Moottorin voi käynnistää vasta sen jälkeen, kun latauskaapeli on irrotettu.

Pitääkö pistoke irrottaa heti, kun akku on ladattu täyteen?

Ei. Auton latauslaite kytkeytyy automaattisesti pois päältä, kun lataus saadaan valmiiksi.

Voinko keskeyttää latauksen, vaikka akkua ei ole ladattu täyteen?

Kyllä, voit keskeyttää latauksen ilman että akku vaurioituu. Lataus keskeytetään, kun avaat auton keskuslukituksen. Vaihtoehtoisesti voit pysäyttää latauksen MyŠKODA-sovelluksen kautta.

Vaurioituuko akku, jos sitä ladataan joka päivä tai liian pitkään?

Ei. Päivittäinen lataus ei aiheuta mitään ongelmia. Lataus päättyy automaattisesti, kun se on saatu valmiiksi.

Vaurioituuko akku, jos en jatka ajamista siihen asti, että akku tyhjentyy kokonaan?

Ei. Akun ei tarvitse olla tyhjä, jotta sitä voidaan ladata.

Pitääkö akku ladata aina täyteen?

Ei, se ei ole tarpeen. Akkujen muisti-ilmiö on vain minimaalinen, joten osittaisella latauksella ei ole mitään huomattavaa vaikutusta akun kapasiteettiin.

Onko siitä jotain haittaa, jos akkua ladataan säännöllisesti tasavirralla CCS-pistokkeen kautta?

Ei. DC-latauksessa akku ladataan 80-prosenttisesti automallin ja malliversion mukaan jopa alle 40 minuutissa. Loppujen 20 prosentin lataamista varten lataustehoa pienennetään jatkuvasti akun säästämiseksi.

Kuinka kauan auto voi olla pysäköitynä ilman että akku tyhjenee, jos lähellä ei ole latauspisteitä?

Se riippuu ulkolämpötilasta ja akun varaustilasta auto pysäköintihetkellä. Jos akku on täynnä ja ulkolämpötila on alhainen, autoa voi pitää pysäköitynä jopa useita kuukausia.

Mikä on paras aika sähköauton lataamiseen?

Sähköauton lataamiselle ei ole olemassa mitään yksittäistä parasta aikaa, mutta useimmat haluavat ladata sen yön aikana, jotta auton akku on aamulla täynnä. Luonnollisesti akun lataaminen täyteen voi latauspaikan mukaan kestää noin tunnista aina kokonaiseen päivään, joten sinun kannattaa ottaa se huomioon, kun mietit, mikä olisi paras hetki sähköautosi lataamiseen.

Onko induktiolataus mahdollista?

Siinä mielessä kyllä, että jotkin maat ja jotkin automerkit tarjoavat jo induktiolatausmahdollisuuden, mutta tämä vaihtoehto ei ole vielä saatavilla ŠKODA-autoille. Harkitsemme kuitenkin tämän latausvaihtoehdon tarjoamista tulevaisuudessa.

Mitä tapahtuu, jos sähköauton akku tyhjentyy?

Totta puhuaksemme pidämme sitä erittäin epätodennäköisenä. Automme varoittavat aina hyvissä ajoin etukäteen akun varaustason laskusta, ja MyŠKODA-sovelluksen kautta voit tarkastaa akun varaustilan, milloin ja missä tahansa. Olemme kuitenkin varautuneet pahimman varalle ja tarjoamme sinulle sopivan liikkuvuusratkaisun joko ŠKODA Ajoturvan puitteissa tai osana asiaankuuluvia eMobility-palveluja.

Miten täysin tyhjentynyt akku vaikuttaa autoon, jos ajan autolla?

Auto pitää sinut ajan tasalla akun kapasiteetista vastaavalla tavalla kuin perinteinen polttomoottoriauto, joka näyttää tankissa olevan polttoainemäärän. Jarrutusenergian talteenoton ansiosta akkua ladataan jatkuvasti ajon aikana. Jos et reagoi akun alhaista varaustasoa koskeviin useisiin varoituksiin ja akku lopulta tyhjentyy, auto pysähtyy samoin kuin polttomoottoriauton polttoaineen loppuessa. Toisin kuin polttomoottoriautossa on ilmauksen tarve, sähköauton voi ladata normaalisti ilman huoltotoimenpiteitä.

Onko olemassa mitään palvelua, jonka kautta voisin saada latausavun paikan päälle?

Kuten apukäynnistyspalvelu? Kyllä. Markkinoilla toimii jo useita itsenäisiä palveluntarjoajia, kuten E-Mona, ja tulevaisuudessa niiden määrä kasvaa varmasti voimakkaasti. Tällä hetkellä asiakkaamme auto voidaan hinata ladattavaksi lähimmän huoltokumppanin toimipisteeseen tai lähimpään latauspisteeseen. Tarjoamme sinulle aina parhaan vaihtoehdon. Olemme myös kehittämässä omia kumppaniratkaisuja, jotka tulevat tarjolle oman huoltoverkostomme tai yhteistyökumppaneidemme kautta.