Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin.

AKUISTA USEIN KYSYTTYÄ

Mikä on ŠKODA -täyssähköautojen akkukapasiteetti ja toimintamatka?

Škodan ensimmäisen täyssähkö-katumaasturimalli ENYAQ iV:n ajoakun bruttokapasiteetti on version mukaan joko 62 kWh tai 82 kWh. Toimintamatka on parhaimmillaan jopa 530 kilometriä (WLTP). Ladattavissa hybridimalleissa OCTAVIA iV ja SUPERB iV ajoakun bruttokapasiteetti on 13 kWh ja toimintamatka sähköllä on varustelun mukaan jopa yli 60 km.

Mitkä ovat litiumioniakun edut?

Muihin akkuihin verrattuna litiumioniakun etuja ovat suuri energiatiheys, vakaa suorituskyky, erinomainen käyttöturvallisuus, minimaalinen muisti-ilmiö, pitkä käyttöikä ja markkinakelpoiset kustannukset, jotka todennäköisesti pienenevät entisestään lähivuosina. Näistä syistä litiumioniakku täyttää kaikki Škodan kriteerit koskien käyttöikää, turvallisuutta ja soveltuvuutta päivittäiseen käyttöön.

Ovatko ŠKODA-sähköautojen akut riittävän tehokkaita?

Kaikissa ŠKODA-sähköautoissa käytetään korkeajännite-litiumioniakkuja ja uusinta akkutekniikkaa. Näin saavutetaan paras mahdollinen sähköenergian varausmäärä.

Kuinka pitkä on akun käyttöikä?

ŠKODA myöntää akulle 8 vuoden tai 160 000 km:n takuun.

Voidaanko akku vaihtaa kapasiteetin heikentyessä?

Takuutapauksissa akku voidaan vaihtaa. Olemme kuitenkin asettaneet erittäin kunnianhimoisen tavoitteen, jolla pyritään siihen, että akun käytettävissä oleva kokonaiskapasiteetti on yhä 80 prosenttia 10 vuoden jälkeen, kun autolla ajetaan vuosittain 15 000 kilometriä. Odottamattomien vikojen yhteydessä voidaan vaihtaa akun yksittäisiä elementtejä.

Miten ŠKODA-sähköautojen akut hävitetään?

Hyvä uutinen on se, että akut voidaan kierrättää ja että peräti 96 prosenttia akun materiaaleista voidaan kerätä talteen. Kierrätyslaitokselle toimitettu akku voidaan kierrättää kahdella eri tavalla. Jos akuissa ei ole enää virtaa, ne voidaan purkaa metallikomponenttien kuten kuparin ja teräksen erottelemiseksi. Jos akuissa on vielä virtaa, ne murskataan kappaleiksi nestemäisessä typessä jäädyttämisen jälkeen (näin varmistetaan se, että murskattavissa akuissa ei tapahdu mitään reaktioita).

Voidaanko sähköauton akku kierrättää?

Akkujen kierrätys on kriittisen tärkeää. Litiumioniakkuja voidaan kierrättää, mutta kustannukset ovat vielä suuret. Kun autojen sähköistyminen yleistyy, litiumioniakkujen valmistusmäärät kasvavat vastaavasti. Raaka-aineita tarvitaan siten enemmän, ja myöhemmin yhä enemmän akkuja tulee käyttöikänsä päähän. Nämä seikat ohjaavat edullisempien ja tehokkaampien kierrätysmenetelmien kehittämistä.

Millaisia vaihtoehtoja akkujen uudelleenkäytössä on?

Kun akku on tullut käyttöikänsä päähän, kierrätys ei ole ainut vaihtoehto. Akuista voidaan esimerkiksi tehdä energianvarauslaitteita, mikä pidentää akkujen kokonaiskäyttöikää monella vuodella. Toisin sanoen pystymme antamaan akuillemme toisen elämän.

Voidaanko sähköautoakkujen sisältämä litium kierrättää?

Litiumin talteen ottaminen ja kierrätys on erittäin monimutkaista, joten lyhyesti: kyllä, edistyksellisten erottelutekniikoiden ansiosta pystymme kierrättämään jopa 96 prosenttia litiumioniakkujen materiaaleista. Tutkimme jatkuvasti eri vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat sen, että arvokkaita materiaaleja saadaan kerättyä talteen mahdollisimman paljon.

Miten ŠKODA AUTO pyrkii varmistamaan akkujen hävittämisen kestävästi?

ŠKODA AUTO on laatinut auton akkujen toisiokäyttöä varten erityisen ohjelman, jota sovelletaan suoraan jälleenmyyjä-/huoltokumppaniliikkeissä ja ŠKODA AUTON toiminnassa. Sellaisia akkuja, joiden kapasiteetti ei enää riitä autokäyttöön, voidaan hyödyntää energianvaraajina huoltopisteiden ja tehtaiden teknisessä toiminnassa.

Kuinka turvallisia sähköautojen akut ovat?

ŠKODA-sähköautojen akut ovat erinomaisen törmäysturvallisia, ja ne on suojattu ylikuumentumiselta ja oikosuluilta. Autot ovat läpäisseet vaativat laatu- ja törmäystestit aivan kuten muutkin automallimme, ja ne täyttävät tiukimmatkin turvallisuusvaatimukset.

Miten akuston paino vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?

Täyssähköauton akusto on sijoitettu auton pohjaan akseleiden väliin. Sijoitus laskee auton painopistettä alemmas ja mahdollistaa optimaalisen painonjakauman etu- ja taka-akselille. Tämä takaa erinomaiset ajo-ominaisuudet erityisesti urheilullisessa ajossa ja kaarreajossa.

Vievätkö akut paljon tilaa täyssähköautosta?

Päinvastoin: sisätilojen tilavuus ja muunneltavuus on yksi täyssähköautojen merkittävimmistä eduista. Riittävän toimintamatkan mahdollistava akku vie tietenkin tilaa, mutta se sijaitsee auton pohjassa. Se ei ole siten minkäänlainen este sisätilan käyttämisessä. Lisäksi sijoituspaikka laskee auton painopistettä alemmas, mikä on havaittavissa auton parempina ajo-ominaisuuksina. Itse sähkömoottori on huomattavasti vähemmän tilaa vievä kuin perinteinen polttomoottori, eikä kookasta vaihteistoakaan tarvita.

Onko ENYAQ iV:ssä vähemmän tilaa ajoakun ja sen sijainnin takia?

Akku on sijoitettu auton pohjaan etu- ja taka-akselin väliin. Tämä turvallisin paikka autossa ja alhaalla sijaitsevan painopisteen ansiosta se takaa samalla erinomaiset ajo-ominaisuudet etenkin kaarteissa ajettaessa. Tämän ansiosta tavaratilan tilavuus on säilynyt suurena (585 litraa). Ainoastaan takajalkatilan lattiaa on jouduttu akun sijainnin vuoksi hieman nostamaan.

Kuinka kalliita akut ovat?

Yleisesti ottaen akku on täyssähköauton kallein osa. Pienempien automallien akut ovat auton hintaan suhteutettuna kalliimpia kuin isompien automallien. Sähköautojen yleistymisen myötä akkujen hinnat laskevat ja sähköautoista tulee edullisempia.

Onko ladattavan hybridin (PHEV) ja täyssähköauton (BEV) akuissa eroja?

Kyllä vain. Näiden akkujen kapasiteetissa ja rakenteessa on perustavanlaatuisia eroja. PHEV-akut ovat kapasiteetiltaan pienempiä ja yleensä auton takaosaan, esimerkiksi taka-akselin etupuolelle sijoitettuja, koska autossa pitää olla myös tilaa polttomoottorille. BEV-akku on yleensä muodoltaan rullalautamainen, koska kyseinen muoto sopii hyvin auton pohjaan. Koska täyssähköautossa ei ole polttomoottoria, akun kapasiteetti on tietenkin suurempi.