Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin.
Kaikki kaipaamasi tiedot

Octavian tekniset tiedot

Auton mitat

 

Turvallisuus

Turvallisuusvarusteet ja -järjestelmät

Škoda Octavian ydin on ensiluokkainen, tinkimätön turvallisuus. Aiemmin mainittujen turvajärjestelmien lisäksi autossa on joko vakiona tai siihen on lisävarusteena saatavilla seuraavat varusteet:

› Toisen istuinrivin uloimmilla paikoilla on lastenistuinten Isofix-kiinnikkeet ja TopTether-yläkiinnityspisteet. Isofix-lastenistuinkiinnikkeet ovat myös etumatkustajan istuimessa.
› Toisin kuin vakionopeuden säädin, joka pitää auton nopeuden asetetussa nopeudessa, nopeusrajoitin sallii ajamisen millä tahansa nopeudella, mutta ei asetetun rajanopeuden ylittämistä.
ABS-järjestelmä estää pyörien lukkiutumisen hätäjarrutuksen yhteydessä tai liukkaalla pinnalla jarrutettaessa.
Hätäjarrutusavustin HBA lisää jarrupainetta ja auttaa siten kuljettajaa hätäjarrutustilanteissa. Se voi lyhentää jarrutusmatkaa merkittävästi.
EBD varmistaa automaattisesti jarruvoimien optimaalisen säädön ja estää takapyöriä jarruttamasta liikaa.
MSR-järjestelmä estää vetävien pyörien lukkiutumisen liukkaalla pinnalla moottorijarrutuksen yhteydessä.
ASR-vetoluistonesto varmistaa vetopidon liikkeelle lähdettäessä ja estää kiihdytettäessä vetäviä pyöriä pyörimästä tyhjää liukkaalla tienpinnalla.
EDL eli elektroninen tasauspyörästölukko auttaa, kun autolla kiihdytetään tai ajetaan mäkeä ylös ja jonkin vetävän pyörän pito on heikko.
Perävaunuvakautus TSA on toiminnassa, kun autoon on kiinnitetty perävaunu alkuperäiseen vetokoukkuun, jolla on oma ohjainlaite. Järjestelmän toiminta perustuu kykyyn tarvittaessa jarruttaa yhtä tai useampaa pyörää ja samalla vähentää moottorilta tulevaa tehoa. TSA-järjestelmä osaa puuttua vaaralliseen tilanteeseen ja vakauttaa yhdistelmän käyttäytymistä.
XDS+ auttaa kuljettajaa jyrkissä käännöksissä varmistaen auton neutraalin ohjattavuuden kaarteissa urheilullisesti ajettaessa. Järjestelmä simuloi automaattista tasauspyörästölukkoa ja parantaa vetopitoa ja ajamisen dynamiikkaa kaarteissa. Sen ansiosta auto ohjautuu kaarteissa selkeästi aiempaa varmemmin ja luonnollisemmin.
Rengaspainevaroitin TPM+ pitää kuljettajan ajan tasalla rengaspaineiden suhteen.
› Mäkilähtöavustin auttaa ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä. Järjestelmä kytkeytyy automaattisesti päälle mäessä, jonka kallistus on vähintään viisi astetta. Sen ansiosta mäkilähtö onnistuu helposti ja turvallisesti ilman että kuljettajan tarvitsee käyttää seisontajarrua. Järjestelmä pitää autoa hetken paikallaan estäen sitä vierimästä taaksepäin ja moottoria sammumasta.
Vilkkuvat jarruvalot vähentävät perätörmäyksen riskiä erityisesti moottoriteiden ruuhkia lähestyttäessä tai silloin kun kuljettaja jarruttaa äkkinäisesti yllättävän esteen edessä.

Voimansiirto ja ohjaus

Neliveto

Škoda Octaviaan on tulossa tarjolle myös elektronisesti ohjatulla monilevykytkimellä toteutettuja nelivetomalleja eri tekniikkavaihtoehdoilla. Neliveto varmistaa erinomaiset ajo-ominaisuudet ja ensiluokkaisen aktiivisen turvallisuuden polttoaineen kulutusta juurikaan lisäämättä.

Moottorin voiman jakautuminen auton neljälle pyörälle määritetään automaattisesti ajotilanteen mukaan. Nelivedon ohjainlaite ohjaa takapyörille aina ajotilanteen mukaisesti ihanteellisen määrän voimaa. Voiman jakautumista muutetaan monilevykytkimen öljynpainetta säätämällä.

Mukautuva alustan säätöjärjestelmä ja ajoasetuksen valinta

Ajamisen nautinnon maksimoimiseksi Octaviaan on saatavissa mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC), johon sisältyy ajoasetuksen valinta. Sen myötä autossa on useampi ajoasetustila, joiden valitseminen muuttaa iskunvaimennuksen jäykkyyttä ja auton muita asetuksia. Auton ominaisuuksien mukauttamiseksi mukavan rennoista dynaamisen sporttisiksi tarvitsee vain painaa katkaisinta.

Mukautuva alustan säätöjärjestelmä (DCC) valvoo jatkuvasti ajotilannetta ja reagoi kuljettajan ajokäytöksen muutoksiin (jarrutus, kiihdytys, kääntyminen) säätämällä iskunvaimennuksen luonnetta pyöräkohtaisesti ja valittuna olevan ajoasetuksen mukaan.

Sport-alusta

Lyhyemmät kierrejouset ja urheilullisesti sovitetut iskunvaimentimet tekevät 15 millimetriä madalletusta sport-alustasta oivan vaihtoehdon auton urheilullisuutta ja tiukkaa reagointia arvostavalle.

Huonon tien paketti

Pohjan suojausta voidaan parantaa entisestään seuraavilla pakettiin sisältyvillä ratkaisuilla:
› Korkeampi alusta antaa 15 mm suuremman maavaran.
› Tekniset ratkaisut, kuten erilaiset jouset ja iskunvaimentimien sovitus sekä taka-akselin suojalevy.

Shift by Wire -valitsinvipu

Octavia on ensimmäinen Škoda-malli, jossa on Shift by Wire -valitsinvipu DSG-vaihteiston yhteydessä. Ajoalueen valitsimesta ei ole mekaanista yhteyttä DSG-vaihteistoon, vaan vaihteen vaihtaminen tapahtuu sen sijaan täysin elektronisesti.

Progressiivinen ohjaus

Tämä varuste tekee Octaviasta vieläkin täsmällisemmän käsitellä ja etenkin kaarteissa tarkemmin ohjattavan. Ohjauksen välitys muuttuu sen mukaan, miten paljon ohjauspyörää käännetään.

Varapyörä

Vakiovarusteisen renkaanpaikkaussarjan tilalle voidaan lisävarusteena tilata:
› 16" tilapäisvarapyörä teräspeltivanteella
› 16" varapyörä teräspeltivanteella
› 18" tilaa säästävä varapyörä teräspeltivanteella