Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin.

Takaisin pääsivulle

Kaikki kaipaamasi tiedot

OCTAVIA iV:N TEKNISET TIEDOT

Auton mitat


Turvallisuus

Turvavarusteet ja -järjestelmät

ŠKODA OCTAVIA iV:n ydin on ensiluokkainen, tinkimätön turvallisuus. Aiemmin mainittujen turvajärjestelmien lisäksi autossa on vakiona seuraavat varusteet:

› Toisen istuinrivin uloimmilla paikoilla on lastenistuinten Isofix-kiinnikkeet ja TopTether-yläkiinnityspisteet. Isofix-lastenistuinkiinnikkeet ovat myös etumatkustajan istuimessa.
› Toisin kuin vakionopeuden säädin, joka pitää auton nopeuden asetetussa nopeudessa, nopeusrajoitin sallii ajamisen millä tahansa nopeudella, mutta ei asetetun rajanopeuden ylittämistä.
ABS-järjestelmä estää pyörien lukkiutumisen hätäjarrutuksen yhteydessä tai liukkaalla pinnalla jarrutettaessa.
Hydraulinen hätäjarrutusavustin HBA lisää jarrupainetta ja auttaa siten kuljettajaa hätäjarrutustilanteissa. Se voi lyhentää jarrutusmatkaa merkittävästi.
EBD varmistaa automaattisesti jarruvoimien optimaalisen säädön ja estää takapyöriä jarruttamasta liikaa.
MSR-järjestelmä estää vetävien pyörien lukkiutumisen liukkaalla pinnalla moottorijarrutuksen yhteydessä.
ASR-vetoluistonesto varmistaa vetopidon liikkeelle lähdettäessä ja estää kiihdytettäessä vetäviä pyöriä pyörimästä tyhjää liukkaalla tienpinnalla.
EDL eli elektroninen tasauspyörästölukko auttaa, kun autolla kiihdytetään tai ajetaan mäkeä ylös ja jonkin vetävän pyörän pito on heikko.
XDS+ auttaa kuljettajaa jyrkissä käännöksissä varmistaen auton neutraalin ohjattavuuden kaarteissa urheilullisesti ajettaessa. Järjestelmä simuloi automaattista tasauspyörästölukkoa ja parantaa vetopitoa ja ajamisen dynamiikkaa kaarteissa. Sen ansiosta auto ohjautuu kaarteissa selkeästi aiempaa varmemmin ja luonnollisemmin.
Rengaspainevaroitin TPM+ pitää kuljettajan ajan tasalla rengaspaineiden suhteen.
Mäkilähtöavustin auttaa ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä. Järjestelmä kytkeytyy automaattisesti päälle mäessä, jonka kallistus on vähintään viisi astetta. Sen ansiosta mäkilähtö onnistuu helposti ja turvallisesti ilman että kuljettajan tarvitsee käyttää seisontajarrua. Järjestelmä pitää autoa hetken paikallaan estäen sitä vierimästä taaksepäin ja moottoria sammumasta.
Vilkkuvat jarruvalot vähentävät perätörmäyksen riskiä erityisesti moottoriteiden ruuhkia lähestyttäessä tai silloin kun kuljettaja jarruttaa äkkinäisesti yllättävän esteen edessä.

Voimalinja

Lataushybridivoimalinja

ŠKODA OCTAVIA iV:ssä käytetään edistyksellistä lataushybriditekniikkaa. Autossa on perinteinen bensiinimoottori 1.4 TSI / 110 kW ja 85 kW:n sähkömoottori. Ajaminen on mahdollista pelkästään sähkömoottorilla tai hybridinä eli kummankin moottorin yhdistelmällä. Yhdessä ne kehittävä tehoa 150 kW ja vääntöä 350 Nm.

Voimalinjan kolmas osa on taka-akselin etupuolelle asennettu 13 kWh:n litiumioniakku. Sen bruttokapasiteetti on 13 kWh ja nettokapasiteetti 10,4 kWh.

Lataushybridivoimalinja
Akun lataaminen

OCTAVIA iV:n litiumioniakku voidaan ladata kolmella eri tavalla:

Vaihtovirralla (AC) tavallisesta kotitalouspistorasiasta, tehokkaammasta Wallbox-kotilatauspisteestä tai julkisesta latauspisteestä.
Polttomoottorin voimalla akkua voidaan ladata tai lataustasoa ylläpitää ajon aikana. Voit määrittää haluamasi akun varaustilan manuaalisesti tietoviihdejärjestelmästä.
Jarrutusenergian talteenotolla, joka ajonopeutta hidastettaessa mahdollistaa auton liike-energian muuntamisen sähköenergiaksi. Talteen otettu energia syötetään akkuun.

Akun latauspistoke sijaitsee autossa kuljettajan puolen etulokasuojassa olevan luukun alla.

Akun lataaminen
Shift by Wire -valitsin

OCTAVIA iV:n vakiovarusteisen 6-vaihteisen DSG-automaattivaihteiston yhteydessä on Shift by Wire -valitsin. Uudesta ajoalueen valitsimesta ei ole mekaanista yhteyttä DSG-vaihteistoon. Valitsimen käskyt välittyvät vaihteistolle täysin elektronisesti. Voit vaihtaa vaihteita hienostuneella valitsimella vain kevyesti koskettamalla.

Shift by Wire -valitsin
Bensiinisäiliö

OCTAVIA iV:n 40-litrainen bensiinisäiliö on vain 5 litraa pienempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa malleissa.