Täysin uusi, neljännen sukupolven Superb on entistäkin tyylikkäämpi, tunteisiin vetoavampi ja dynaamisempi. Muotoilussa korostuvat virtaviivaisuus, rohkeat ja veistokselliset muodot, teräväpiirteiset linjat ja kristallimaiset valot. Auto on aiempaa pitempi ja korkeampi, joten sisällä on vieläkin enemmän tilaa. Kuljettajan ja matkustajien mukavuutta lisääviä Simply Clever -ratkaisuja autossa on parhaimmillaan jopa 28.
Sisätilat on toteutettu uudella tyylillä, jossa auton käyttäjä ja optimaalinen käyttökokemus ovat keskipisteenä. Kojelauta on arkkitehtuuriltaan uusi, ja siinä yhdistyvät fyysiset ja digitaaliset säätimet sekä katkaisimet. Uuden tietoviihdenäytön koko on suurimmillaan 12,9 tuumaa. Keskikonsoli on nyt selkeä ja puhdaslinjainen kokonaisuus, josta vaihteenvalitsin on siirretty ohjauspyörän viereen. Etuistuimiin tarjolla oleva hierontatoiminto käyttää kymmentä paineilmalla toimivaa hierontatyynyä, ja valittavissa on useita hierontaohjelmia.
Painettavissa säätimissä on digitaaliset näytöt, ja niillä pääsee nopeasti auton moniin toimintoihin. Kahdella ulommalla Smart Dials -säätimellä säädetään kuljettajan ja etumatkustajan puolen sisälämpötilaa, istuinlämmitystä ja istuintuuletusta (jos varusteena). Säätimien digitaalinen näyttö kertoo aktiivisena olevan toiminnon. Keskimmäisellä Smart Dials -säätimellä voidaan säätää useita eri toimintoja, kuten tietoviihdejärjestelmän äänenvoimakkuutta, lämmityslaitteen puhaltimen tehoa, ilmansuuntausta, älykästä ilmastointia, ajoasetuksen valintaa ja navigoinnin kartan zoomausta.
Täysin uusi neljännen sukupolven Superb yhdistää erinomaisen polttoainetaloudellisuuden mainioon suorituskykyyn. Kolme modernia ja taloudellista bensiinimoottoria, kaksi huippuluokan dieselmoottoria ja uusi, jopa yli 100 kilometrin WLTP-toimintamatkaan sähköllä yltävä ladattava hybridi muodostavat moottorivalikoiman, jossa tehot ovat välillä 110 ja 195 kW (150 ja 265 hv).
Ensimmäistä kertaa tarjolle tulee myös kevythybridi ja kaikissa uusissa Superb-malleissa on vakiona DSG-automaattivaihteisto.
Ladattavan hybridin korkeajänniteakun bruttokapasiteetti on kasvanut 12,7 kilowattitunnista 25,7 kilowattituntiin. Škoda on myös nostanut AC-latauslaitteen tehoa 3,6 kilowatista 11 kilowattiin, joten vaihtovirralla lataaminen esimerkiksi kotilatauslaitteesta tai julkisesta latauspisteestä on aiempaa selvästi nopeampaa. Tätä ladattavaa hybridiä voidaan myös pikaladata julkisesta DC-latauspisteestä enintään 50 kW:n teholla. Lataaminen onnistuu myös tavallisesta 230 voltin kotitalouspistorasiasta.
Täysin uudessa Škoda Superbissa on monia uusia tai edelleen kehitettyjä avustinjärjestelmiä. Esimerkiksi kääntymisavustin Turn Assist ja risteysavustin Crossroad Assist tulevat nyt Superbiin.
Jo tutun ennakoivan jalankulkijasuojan lisäksi vakiovarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist tunnistaa nyt myös pyöräilijät. Jopa kymmenen turvatyynyä, mukaan lukien keskiturvatyyny, varmistavat erinomaisen passiivisen turvallisuuden.
Superb on polttomoottorimallistomme lippulaiva, jonka neljäs sukupolvi jatkaa esimerkillisen mukavuuden ja tilantarjonnan linjalla sekä liftback- että Combi-mallina. Autoon tulee tarjolle moderneja tehotaloudellisia bensiini- ja dieselmoottoreita, minkä lisäksi myös ladattava hybridi ja kevythybridi tulevat saataville.
Neljännen sukupolven Superbit valmistetaan Volkswagen-konsernin tehtaalla Slovakian Bratislavassa.
Pituus: 4 912 mm; 4 912 mm**
Leveys: 1 849 mm
Korkeus: 1 481 mm; 1 482 mm**
Akseliväli: 2 841 mm
Pääntila edessä: 1 049 mm
Pääntila takana: 986 mm; 1 008 mm**
Tavaratilan maksimitilavuus: 645 litraa; 690 litraa**
* Ennakkotiedot
** Koskee Combi-mallia
Bensiini
1.5 TSI mHEV 110 kW DSG Autom.
2.0 TSI 150 kW DSG Autom.
2.0 TSI 195 kW 4x4 DSG Autom.
Diesel
2.0 TDI 110 kW DSG Autom.
2.0 TDI 142 kW 4x4 DSG Autom.
Ladattava hybridi*
1.5 TSI iV 150 kW** DSG Autom.
* Saatavilla vain Combi-mallina
** Järjestelmän suurin yhteisteho (polttomoottori ja sähkömoottori yhdessä)
Täysin uusi neljännen sukupolven Škoda Superb on testattu Pohjoisen Napapiirin kylmissä olosuhteissa. Auton toiminta, laatu ja kestävyys tutkittiin jopa 30 asteen pakkasessa.
Näissä testeissä keskeistä oli varmistaa uuden Superbin vakaa ajettavuus, matkustajien mukavuus kylmissä olosuhteissa sekä auton luotettavuus pitkillä talvimatkoilla. Lisäksi auton oli siedettävä jään ja lumen aiheuttama lisäpaino. Testiauton jokainen osa-alue käytiin perusteellisesti läpi: alusta, kori, moottori, lämmitys ja sähköjärjestelmä.
Täysin uusi neljännen sukupolven Škoda Superb esitellään syksyllä, kun tulee kuluneeksi tasan 90 vuotta ensimmäisestä, vuosina 1934‒1949 valmistetusta Superbista. Sen jälkeen ehti kulua yli 50 vuotta nykyajan ensimmäisen Škoda Superb -sukupolven esittelyyn ja Škodan paluuseen ylemmän keskikokoluokan autojen markkinoille.
Ensimmäisen sukupolven Superbia valmistettiin vuosina 2001‒2008 yhteensä lähes 137 000 kappaletta. Se oli ensimmäinen Škoda, jossa oli teknisesti edistyksellisinä varusteina esimerkiksi kaksoisksenonvalot, Tiptronic-automaattivaihteisto ja Coming Home -saattovalot. Heti ensimmäisen sukupolven myötä Superb sai useita arvostettuja palkintoja kuten saksalaisen Auto Bild -autolehden Paras tuontiauto -tunnustuspalkinnon.
Vuonna 2008 esiteltyyn toisen sukupolven malliin oli saatavissa neliveto. Vuonna 2009 myyntiin tulleen Superb Combi -mallin myötä Superbin suosio kasvoi entisestään. Toisen sukupolven Superbia valmistettiin kaikkiaan noin 618 000 kappaletta.
Helmikuussa 2015 esitellyssä kolmannessa sukupolvessa oli vieläkin reilummat sisätilat ja suurempi tavaratila. Se oli myös taloudellisempi ja edistyksellisten avustinjärjestelmiensä ansiosta entistäkin turvallisempi.
Škodan polttomoottorinen lippulaivamalli päivittyi 2019, ja Superb iV -mallista tuli Škodan ensimmäinen ladattava hybridi. Tähän mennessä kolmannen sukupolven Superbeja on valmistettu jo yli 777 000 kappaletta.
Haluatko olla ensimmäisten joukossa kuulemassa tietoja uudesta Škoda Superbista? Jätä yhteystietosi, niin pidämme sinut ajan tasalla!