ŠKODA Scalalle täydet tähdet Euro NCAP -törmäystesteissä

3. července 2019
ŠKODA SCALA ylsi parhaaseen viiden tähden tulokseen puolueettomissa Euro NCAP -törmäystesteissä.

ŠKODA Scalalle täydet tähdet Euro NCAP -törmäystesteissä

Mladá Boleslav 3. heinäkuuta 2019. ŠKODA SCALA ylsi parhaaseen viiden tähden tulokseen puolueettomissa Euro NCAP -törmäystesteissä. SCALA lukeutuu kokoluokkansa turvallisimpiin autoihin ja sai huippupisteet aikuisten matkustajien ja polkupyöräilijöiden suojauksesta.

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube: "Suunnittelijamme kehittävät systemaattisesti automalliemme aktiivista ja passiivista turvallisuutta. Esimerkiksi Scalassa esittelimme useita, tässä autokokoluokassa uusia avustinjärjestelmiä, joita aiemmin on käytetty vain suuremman kokoluokan autoissa. ŠKODA Scalan yltäminen törmäystesteissä parhaaseen viiden tähden luokitukseen on tunnustus työllemme. Kaikki nykyiset automallimme ovat saaneet Euro NCAP -törmäystesteissä huippuarvostelun."

Viiden tähden kokonaistuloksen lisäksi ŠKODA SCALA menestyi Euro NCAP -törmäystesteissä erinomaisesti aikuisten matkustajien ja polkupyöräilijöiden suojauksen osalta. Aikuisten matkustajien suojauksesta tilava uusi perheautokokoluokan Scala sai 97 prosenttia kaikista pisteistä. Se on yksi kaikkien aikojen parhaista Euro NCAP -tuloksista.

Polkupyöräilijöiden suojauksesta ŠKODA SCALA sai täydet kuusi pistettä, mikä kertoo vakiovarusteisen, automaattisen Front Assist -hätäjarrutusjärjestelmän ja ennakoivan jalankulkija- ja polkupyöräilijäsuojan merkittävistä eduista, ja lisäksi järjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen. ŠKODA Scalassa on vakiovarusteena myös kaista-avustin, ja saatavissa oleva Side Assist -kaistanvaihtovaroitin varoittaa kuljettajaa takaapäin lähestyvästä tai kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta. Turvallisuuden tältä osa-alueelta ŠKODA Scala sai 3,5 pistettä neljästä mahdollisesta.

ŠKODA Scalan vankka korirakenne, laajat muodonmuutosvyöhykkeet ja erittäin luja matkustamo varmistavat erinomaisen passiivisen turvallisuuden. Korin rakenteista lähes 70 prosenttia on valmistettu suurlujuus- ja ultrasuurlujuusteräksistä ja erikoiskarkaistuista teräksestä. Scalassa voi olla jopa yhdeksän turvatyynyä, mukaan lukien lisävarusteena kuljettajan polviturvatyyny ja takasivuturvatyynyt. Muita turvallisuutta lisäävinä järjestelminä tarjolla ovat Multi-Collision Brake -monitörmäysjarrutusjärjestelmä, ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist sekä lastenistuimien ISOFIX- ja Top Tether -kiinnitykset takaistuimissa ja etumatkustajan istuimessa.

Törmäystestit suorittava European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) perustettiin vuonna 1997. Nykyisin sen jäseninä on 12 liikenne- ja kuljetusministeriötä, autoilujärjestöjä, vakuutusyhdistyksiä ja tutkimuslaitoksia kahdeksasta Euroopan maasta. Tutkimuslaitoksen kotipaikka on Belgian Leuven. Tutkimuslaitos suorittaa uusien automallien törmäystestit ja arvostelee niiden perusteella autojen aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden. Viime vuosien mittaan törmäystestit ovat tiukentuneet, ja nykyään turvallisuutta testataan useissa erityyppisissä törmäyksissä. Alun perin arvostelu perustui vain kolaritestien tuloksiin, mutta nykyisin arvostelussa otetaan huomioon myös aktiivisen turvallisuuden järjestelmät ja saatavissa olevat ajoavustinjärjestelmät.

Tuoreimmat uutiset