Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin.

Takaisin pääsivulle

SÄHKÖMOOTTOREISTA USEIN KYSYTTYÄ

Tuntuuko sähkömoottori erilaiselta kuin polttomoottori?

Näiden moottoreiden tehokäyrät ja vääntömomentit ovat täysin erilaiset. Polttomoottorin teho ja vääntö kasvavat kierrosluvun nousun myötä aina huippulukemiinsa saakka. Sähkömoottori sen sijaan kehittää suurimman vääntönsä käytännössä heti alkaessaan pyöriä, ja vääntö laskee huippukierrosluvun saavuttamisen myötä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sähköauton voima on suurimmillaan heti liikkeelle lähdettäessä, ja siten auton dynamiikka on verrattain hyvä. Lisäksi sähkömoottorin käyttökierroslukualue on erittäin laaja, minkä ansiosta autossa ei tarvita monivaihteista vaihteistoa eikä kytkintä. Sähköautolla ajamiseen riittää siis yksi vaihde (tai alennusvaihde) paikaltaan lähtemisestä huippunopeuteen saakka.

Miten kulutus mitataan?

Sähköauton kulutus ilmoitetaan energiankulutuksena kilowattitunteina 100 kilometrillä (kWh/100 km). Polttomoottoriauton tapaan mittaristosta voi nähdä sekä hetkellisen kulutuksen että keskikulutuksen. Lisäksi siitä voi nähdä akustoon ladatun energian määrän.

Entä sähkömoottorin huolto ja käyttöikä?

Koska sähkömoottorin keskeisin ja ainut liikkuva osa on roottori, sähkömoottorin huoltotarve on minimaalinen polttomoottoriin verrattuna. Öljyn, polttoainesuodattimen tai ilmansuodattimen vaihtoa ei tarvita. Sähkömoottorit ovat korkeille kierrosluvuille kiertäviä, joten ne on suunniteltava huolella (erityisesti laakerit), mutta yleisesti ottaen sähkömoottori vaatii vähemmän huoltoa kuin polttomoottori.

Onko ladattavan pistokehybridin ja täyssähköauton sähkömoottoreissa eroja?

Kyllä. Pelkästään sähköllä liikkuvan auton moottorin suunnittelussa ja rakentamisessa ei tarvitse ottaa huomioon autossa olevaa toista voimanlähdettä kuten hybridissä. Siten tällainen sähkömoottori voidaan optimaalisesti suunnitella halutun vääntömomentin, tehon ja kierroslukujen mukaiseksi sekä auton ominaisuuksiin sopivaksi.

Hybridiauton sähkömoottorin suunnittelussa on otettava huomioon myös sen parina olevan polttomoottorin ominaisuudet, varmistettava mekaanisen yhteyden toteutus sekä huomioitava polttomoottorin käyntilämpötilat, kierrosluvut ja tehokäyrä. Voimanlähdeyhdistelmä on siis monimutkaisempi. Auton pitää pystyä kulkemaan pelkästään sähköllä, pelkästään polttomoottorilla, tai molemmilla moottoreilla, ja aina energiaa mahdollisimman optimaalisesti käyttäen.