Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin.

Takaisin pääsivulle

SÄHKÖAUTOISTA USEIN KYSYTTYÄ

Miten täyssähköauto eroaa ladattavasta hybridistä?

Kummassakin on latauspistoke, mutta muutoin ne ovat perustavanlaatuisesti erilaiset. Ladattavassa hybridissä, josta usein käytetään lyhennettä PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), on perinteisen polttomoottorin ohella sähkömoottori. Sitä voidaan ladata pistorasiasta tai latauspisteestä, tai ajon aikana tapahtuvalla energian talteenotolla. Myös lataushybridillä voidaan ajaa pelkästään sähköllä, mutta toimintamatka rajoittuu noin 30‒50 kilometriin.

Voiko sähköautoa ladata vesisateessa?

Sähköautoa voi ladata myös vesisateessa ilman sähköiskun tai auton vaurioitumisen vaaraa. Sekä auto että itse latauslaite ovat moninkertaisesti suojattuja tällaisia tilanteita varten. Esimerkiksi virta ei kulje ennen kuin pistoke on asianmukaisesti liitetty pistorasiaan ja ennen kuin sekä auto että latauslaite ovat varmistaneet kaiken olevan valmiina.

Miten pitkä toimintamatka on talvella?

Jokaisen uuden sähköautosukupolven myötä latauskohtainen toimintamatka paranee. ŠKODA VISION iV -konseptiauto antaa odottaa jopa 500 kilometrin toimintamatkaa, mikä riittää mainiosti täysimittaiseen ja rajoituksettomaan matkustamiseen. Niin kuin polttomoottoriautotkin kuluttavat talviolosuhteissa jonkin verran enemmän polttoainetta, samoin sähköautot tarvitsevat vastaavissa olosuhteissa enemmän energiaa.

Kuinka monta kilometriä tai latauskertaa akusto kestää?

Sähköauton akuston käyttöikä on erittäin pitkä. Kokemukset maista, joissa sähköautoja on runsaammin käytössä ja jopa takseina, osoittavat akuston säilyttävän alkuperäisestä kapasiteetistaan 75‒90 prosenttia jopa 200 000 ‒ 300 000 kilometrin ajon jälkeen (tekniikasta riippuen). Lisäksi sähköllä liikkumisen kehittyessä ja yleistyessä akuston vaihtokustannukset laskevat nopeasti. Akustosta voidaan myös vaihtaa osia, ja takuu- sekä huolto-ohjelmat kehittyvät näiden kustannusten optimoinnissa.

Eikö sähköauto ole kolarissa vaarallinen?

Perinteisten polttomoottoriautojen lailla sähköautoille tehdään standardoidut törmäystestit, ja tulokset ovat olleet hyviä. Akustot eivät ole räjähdysherkkiä törmäystilanteissa. Sähköautoissa ei myöskään ole kytkintä, vaihteistoa eikä moottoriöljyä, jotka usein ovat törmäyksessä syttyneen tulipalon syitä. Kokonaisuutena sähköautoissa on vähemmän komponentteja, mikä osaltaan vähentää vikaherkkyyttä. Akusto on täysin eristetty muusta autosta, ja törmäyksen sattuessa koko järjestelmä kytkeytyy pois päältä.