Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin.

Takaisin pääsivulle

AKUISTA USEIN KYSYTTYÄ

Vievätkö akut paljon tilaa autosta?

Päinvastoin: sisätilojen tilavuus ja muunneltavuus ovat yksi sähköautojen merkittävimmistä eduista. On totta, että riittävä toimintamatka tarvitsee suuren akuston, mutta se sijaitsee auton lattiassa. Siten se ei ole minkäänlainen este sisätilan käyttämisessä, ja lisäksi sijoituspaikka laskee auton painopistettä alemmas, jonka tuloksena on paremmat ajo-ominaisuudet. Itse sähkömoottori on huomattavasti vähemmän tilaa vievä kuin perinteinen polttomoottori, eikä kookasta vaihteistoakaan tarvita.

Voidaanko sähköauton akusto kierrättää?

Akkujen kierrätys on kriittisen tärkeää. Litiumioniakkuja voidaan kierrättää, mutta kustannukset ovat vielä suuret. Kun autojen sähköistyminen yleistyy, litiumioniakkujen valmistusmäärät kasvavat vastaavasti. Täten raaka-aineita tarvitaan enemmän, ja myöhemmin yhä enemmän akkuja tulee käyttöikänsä päähän. Nämä seikat ohjaavat edullisempien ja tehokkaampien kierrätysmenetelmien kehittämistä.

Millaisia vaihtoehtoja akkujen uudelleenkäyttämisessä on?

Kun akku on tullut käyttöikänsä päähän, kierrätys ei ole ainut vaihtoehto. Akuista voidaan esimerkiksi tehdä energianvarauslaitteita, mikä pidentää akkujen kokonaiskäyttöikää monella vuodella. Toisin sanoen, pystymme antamaan akuillemme toisen elämän.

Onko ladattavan hybridin (PHEV) ja täyssähköauton (BEV) akuissa eroja?

Kyllä on. Akustojen kapasiteetissa ja rakenteessa on perustavanlaatuisia eroja. PHEV-akustot ovat kapasiteetiltaan pienempiä ja yleensä auton peräosaan, esimerkiksi takaistuimien alle sijoitettuja, koska autossa pitää olla myös tilaa polttomoottorille. BEV-akusto on yleensä muodoltaan rullalautamainen, koska kyseinen muoto sopii hyvin auton lattiaan. Koska täyssähköautossa ei ole polttomoottoria, akuston kapasiteetti on loogisesti suurempi.

Miten suuria akut ovat kapasiteetiltaan?

Sähköauton akkukapasiteetin tärkein mittari on toimintamatka täyteen ladatulla akustolla (siis pelkästään sähköllä ajettaessa). Nykyään ladattavan hybridin akusto riittää pelkästään sähköllä ajettaessa noin 50 kilometrin toimintamatkaan ja akkusähköauton noin 300 kilometriin. Vuoteen 2020 mennessä, kun VISION iV -konseptiautoon pohjautuvan sarjatuotantomallin valmistus alkaa, latauskohtainen toimintamatka on noin 500 kilometriä.

Miten akku voidaan ladata ja miten lataustavat eroavat toisistaan?

Tällä hetkellä sähköauton lataamiseen on käytettävissä kaksi yleistynyttä lataustapaa: joko pikalatauspisteestä tai tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Pikalatauspisteitä löytyy esimerkiksi kauppakeskuksista, ja niitä tulee jatkuvasti lisää esimerkiksi huoltoasemien yhteyteen ja kaupunkeihin. Näiden latauspisteiden etu kotilataamiseen verrattuna on suurempi latausvirta. Kotilataamisen tehoa rajoittaa sulakekoko.