Tämä sivu on pääsivun alasivu. Napsauta painiketta päästäksesi takaisin pääsivulle.

Takaisin pääsivulle

Kaikki kaipaamasi tiedot

ŠKODA SUPERB COMBIN TIEDOT

Auton mitat


Turvallisuus

Nopeusrajoitin

Nimensä mukaisesti tämä järjestelmä rajoittaa nopeutta, jota autolla voidaan ajaa. Kuljettaja voi asettaa suurimmaksi sallituksi nopeudeksi nopeuden väliltä 30 ja 210 km/h. Sen jälkeen ei tarvitse keskittyä ylinopeuden välttämiseen, vaan liikennetilanteeseen. Toisin kuin vakionopeuden säädin, joka pitää auton nopeuden asetetussa nopeudessa, nopeusrajoitin sallii ajamisen millä tahansa nopeudella, mutta ei asetetun rajanopeuden ylittämistä. Turvallisuussyiden vuoksi asetettu rajanopeus voidaan ylittää käyttämällä kickdownia (painamalla kaasupoljin täysin pohjaan).

Nopeusrajoitin
Nopeusrajoitin
Muut turvavarusteet

ŠKODA Superb Combin ydin on ensiluokkainen, tinkimätön turvallisuus. Edellä mainittujen turvajärjestelmien lisäksi Superb Combissa on joko vakiona tai siihen on lisävarusteena saatavilla seuraavat varusteet:

› ABS-järjestelmä estää pyörien lukkiutumisen hätäjarrutuksen yhteydessä tai liukkaalla pinnalla jarrutettaessa.

› Hätäjarrutusavustin lisää jarrupainetta ja avustaa siten kuljettajaa hätäjarrutustilanteissa. Tämä voi lyhentää jarrutusmatkaa merkittävästi.

› MSR-järjestelmä estää vetävien pyörien lukkiutumisen liukkaalla pinnalla moottorijarrutuksen yhteydessä.

› ASR-vetoluistonesto varmistaa vetopidon liikkeelle lähdettäessä ja estää kiihdytettäessä vetäviä pyöriä pyörimästä tyhjää liukkaalla tienpinnalla.

› EDL eli elektroninen tasauspyörästölukko auttaa, kun autolla kiihdytetään tai ajetaan mäkeä ylös ja jonkin vetävän pyörän pito on heikko.

› XDS+ auttaa kuljettajaa jyrkissä käännöksissä varmistaen auton neutraalin ohjattavuuden kaarteissa urheilullisesti ajettaessa. Järjestelmä simuloi automaattista tasauspyörästölukkoa ja parantaa vetopitoa ja ajamisen dynamiikkaa kaarteissa. Sen ansiosta auto ohjautuu kaarteissa selkeästi aiempaa varmemmin ja luonnollisemmin.

› Rengaspainevalvonta pitää kuljettajan ajan tasalla rengaspaineiden suhteen.

› mäkilähtöavustin auttaa ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä. Järjestelmä kytkeytyy automaattisesti päälle mäessä, jonka kallistus on vähintään viisi astetta. Sen ansiosta mäkilähtö onnistuu helposti ja turvallisesti ilman että kuljettajan tarvitsee käyttää seisontajarrua. Järjestelmä pitää autoa hetken paikallaan estäen sitä vierimästä taaksepäin ja moottoria sammumasta.

› Vilkkuvat jarruvalot vähentävät perätörmäyksen riskiä erityisesti moottoriteiden ruuhkia lähestyttäessä tai silloin kun kuljettaja jarruttaa äkkinäisesti yllättävän esteen edessä.

Voimansiirto ja ohjaus

Neliveto

ŠKODA Superb Combiin on saatavana neliveto, joka on toteutettu uusimman sukupolven elektronisesti ohjatulla BorgWarner-monilevykytkimellä. Neliveto on saatavilla neljän moottorin (1.4 TSI / 110 kW, 2.0 TSI / 206 kW, 2.0 TDI / 110 kW ja 2.0 TDI / 140 kW) yhteyteen. Se takaa erinomaisen vetopidon, vakaan ajettavuuden ja ensiluokkaisen turvallisuuden polttoaineen kulutusta juurikaan lisäämättä.

Moottorin voiman jakautuminen auton neljälle pyörälle määritetään automaattisesti ajotilanteen mukaan. Nelivedon ohjainlaite ohjaa takapyörille aina ajotilanteen mukaisesti ihanteellisen määrän voimaa. Voiman jakautumista muutetaan monilevykytkimen öljynpainetta säätämällä.

Progressiivinen ohjaus

Tämä varuste tekee ŠKODA Superbista vieläkin nautinnollisemman käsitellä ja etenkin kaarteissa tarkemmin ohjattavan. Ohjauksen välitys muuttuu sen mukaan, miten paljon ohjauspyörää käännetään. Progressiivinen ohjaus on saatavilla vain urheilualustan yhteyteen.

Ympäristön huomioon ottavat tekniikat

Sylinterilepuutus (ACT)

ACT tarkoittaa, että moottorin toinen ja kolmas sylinteri voidaan tilapäisesti kytkeä pois käytöstä eli lepuuttaa. Vain kahdella sylinterillä käydessään moottori on erittäin taloudellinen. Ajotavasta riippuen tämä tekniikka voi pienentää polttoaineen kulutusta jopa yli 0,5 litraa 100 kilometrillä. ACT voi toimia moottorin kierroslukualueella 1 400–4 000/min, moottorin väännön ollessa välillä 25 ja 100 Nm ja ajonopeuden enintään 130 km/h.

Moottorin start-stop-järjestelmä

Moottorin start-stop-järjestelmä sammuttaa moottorin aina, kun siltä ei tarvita tehoa. Tämä toiminto on erityisen hyödyllinen kaupunkiajossa, sillä se pienentää huomattavasti polttoaineen kulutusta. Start-stop-järjestelmä aktivoituu toimintavalmiiksi aina moottorin käynnistämisen jälkeen. Järjestelmän voi kytkeä manuaalisesti pois toiminnasta milloin tahansa.

Moottorin start-stop-järjestelmä
Moottorin start-stop-järjestelmä
Jarrutusenergian talteenotto

Mitä tapahtuu, kun energiaa otetaan talteen? Auton liike-energiaa muutetaan jarrutettaessa sähköksi, joka varastoidaan auton akkuun tai käytetään heti. Moottorijarrutuksessa generaattori syöttää sähkön auton sähköjärjestelmään ja akun lataukseen. Näin säästyy polttoainetta, joka muutoin kuluisi vastaavan sähköenergiamäärän tuottamiseen.

Jarrutusenergian talteenotto
Jarrutusenergian talteenotto
Eco-ajoasetus (Driving Mode Select - ajoasetuksen valinta)

Ajoasetusvalinnan yksi vaihtoehto on Eco: tämä ajoasetus on suunniteltu ympäristötietoisille kuljettajille, joille ajamisen taloudellisuus on tärkeintä. Eco-ajoasetukseen liittyvä erityisominaisuus on ns. rullaamistila, joka on käytettävissä DSG-automaattivaihteiston yhteydessä. Rullaamistila on käytössä, kun autolla ajetaan jalka kaasupolkimelta nostettuna.

Aktiiviset Air Blade -ilmavirtausläpät

Aktiiviset Air Blade -ilmavirtausläpät pienentävät aerodynaamista vastusta ja siten Superbin polttoaineen kulutusta sekä pakokaasupäästöjä. Kun moottorilta tai ilmastointilaitteelta ei vaadita täyttä tehoa, nämä läpät sulkeutuvat ja ohjaavat ilmavirtauksen auton alle. Siten ajovastus pienenee. Aktiiviset Air Blade -ilmavirtausläpät myös nopeuttavat moottorin lämpenemistä kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Vaihtamissuositus

Oikean vaihteen käyttäminen säästää polttoainetta ja parantaa ajomukavuutta. Moottorin pienemmät kierrosluvut merkitsevät pienempää polttoaineen kulutusta ja moottorin hiljaisempaa käyntiä. Mittariston näytön oikean yläkulman symbolit ilmaisevat sopivimman vaihteen olevan kytkettynä tai suosittavat vaihtamaan suuremmalle tai pienemmälle vaihteelle.

Vaihtamissuositus
Vaihtamissuositus